Jednak proto, že účast na výhradně peruánské trase odpískal jeho tým BARTH Racing, ale i sám pilot má k absenci pádné důvody. Podle něj bude Dakar 2019 nejhorší v historii. „Pojede se jen pět tisíc kilometrů a v rámci závodních tras ani ne tři tisíce. Co to je? Vážně nehodlám jezdit někde po písečku ve smyčkách kolem dokola,“ vysvětloval Josef Macháček.
V roce 1992 se jelo z Paříže až do Kapského města. „To byl Dakar a ne teď, kdy se pojede jen za humna. Měl jsem rád drsné a dlouhé etapy, které se dojížděly v noci. V lednu to tam bude vypadat na jako Baja Hungaria,“ přirovnal slavnou vytrvalostní soutěž k jednomu z dílů šampionátu v cross country.
Dakar ztrácí prestiž
Dalším minusem je prý nižší počet etap. „Když nepočítám prolog a epilog, tak je to jen osm závodních dní. Dakar tím ztrácí prestiž. Vím, že organizátoři měli kvůli odmítnutí dalších zemí potíže s trasou, ale tohle je degradace. Jen o málo v delším rozsahu se v Africe jezdí Tuareg rallye, El Chott nebo Merzouga,“ srovnával dvaašedesátiletý matador.
K tomu se zdražilo startovné. „To je přece nelogické. Mělo by to být tak, že čím je závod delší, tím je dražší. Tady je to ale obráceně. Nevýhodné je i to, že si musíme zaplatit doprovodná auta, kdežto domácí mají připravené černé asistence,“ láteřil Macháček.
„Na tom jsme se shodli s dalšími jezdci. Pořadatelé nás posledně ošidili i tím, když se jim rozbilo tankovací zařízení a my kvůli tomu nestihli start. Nedali nám nový čas, ale napařili penalizaci. Chybu pak sice přiznali, ale potrestali nás. Tohle nikdy nebývalo,“ zlobil se muž s přezdívkou Machus.
Přesycená Jižní Amerika
Místo Dakaru pojede raději v březnu do Alžírska na Tuareg rallye. „Ještě jsem tam nebyl. Chci si pořádně zazávodit. Původně jsem uvažoval o Africa Eco Race. Jenže ve čtyřkolkách není nikdo přihlášený, takže bych tam mohl závodit jen s velbloudy,“ usmál se poprvé během vyprávění. „Taková výhra by mě nebavila.“
Josef Macháček si je vědomý toho, že už nemusí nic dokazovat. „Dakar jsem dojel i po šedesátce. Kdyby mě pořadatelé nepoškodili, mohl jsem skončit kolem pátého místa,“ pokrčil rameny.
„Pokud by se v lednu jelo v Ekvádoru a v Chile, na což jsem se těšil, asi bych se ještě nechal přemluvit. Postavil bych se ale s buginou do kategorie hobby.“
Podle Macháčka se Jižní Amerika Dakarem přesytila. „První ročníky po přesunu z Afriky byly ze strany diváků až hysterické. To nemělo obdoby. Pak začaly spory zemí s francouzskými organizátory. Nejdřív se zády postavila Chile, kde se rozhodli investovat nemalé peníze rozumněji. Argentina to dlouho táhla, ale protože usiluje o přidělení velké ceny formule 1, vycouvala taky.“
Pro popularizátora jízdy na quadu je prý Rallye Dakar minulostí. „Zůstanou mi krásné vzpomínky, ale své jsem si tam odjel, a poslední roky mi dost znechutili. Budu se bavit něčím jiným.“