VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měl osm sourozenců a vládl světovému motokrosu

Holice v Čechách – Legendární Belgičan Everts šedesátníkem, jeho syn Stefan rekordmanem v historii MS.

7.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Orion Litomyšl

Desetimilionová Belgie je domovem mnoha vynikajících a ve světě uznávaných terénářů: z časů poválečných, ze 60. až 80. let a nebo současných z přelomu století.


„Belgické království má tolik úžasných jezdců, že by je mohlo za vysokou cenu exportovat,“ vtipkoval v roce 1987 s patřičnou dávkou hostitelské zdvořilosti německý list Rundschau, vycházející v Bádensku-Württembersku, v souvislosti s představením zahraničních výprav, jež se zúčastnily v Gaildorfu velkolepého Motokrosu veteránů a na němž nechyběli ani naši „dříve narození“ v čele s nezapomenutelným Vlastimilem Válkem, Karlem Pilařem nebo Jaromírem Čížkem.

Co jméno, to osobnost

Ale zpět na pobřeží Severního moře, do země Valonů a Vlámů. Na průkopníky belgického motokrosu z 50. let, například famózního Reného Beatena či Victora Leloupa, kteří uměli na svých masivních „půllitrech“ jaksepatří prohánět tehdy suverénní a téměř neporazitelné Angličany a Švédy, plynule navázali v běhu příštích desetiletí další krajané.

Co jméno, to v 60. až 80. letech minulého století osobnost světového terénu: Marcel Wiertz, Joël Robert, Roger de Coster, Sylvain Geboers, Gaston Rahier nebo Jaak van Velthoven, Georges Jobé, Eric Geboers či André Malherbe. A nebo také postavou nejmenší v tomto věhlasném All Star týmu – Hendrikus „Harry“ Everts, jenž se narodil před 60 roky – 6. února 1952 v městečku Neeroeteren (provincie Limburg), o něco větším než jsou sedmitisícové Holice v Čechách.

Vizitka nadmíru zřetelná

Evertsova motokrosová vizitka je nadmíru zřetelná: coby teprve patnáctiletý jinoch získal (s falešným řidičákem) titul juniorského šampiona Belgie, zatímco v silné konkurenci MS ve třídě do 250 ccm se poprvé výrazně prosadil v roce 1974 absolutním třetím místem na rakouském stroji Puch (o jeho angažmá u této značky se zasloužil Joël Robert – pozn. aut.). Napřesrok se však odměnil svému štýrskému chlebodárci a všem příznivcům úspěchem největším – stal se mistrem světa. Ve znamení zlatého trojlístku byly pro Evertse (Suzuki) sezony 1979, 1980 a 1981, kdy byl v ženevském sídle FIM vyhlášen šampionem v nejslabší kubatuře do 125 ccm.

Někdy atmosféra houstla

Není žádným tajemstvím, že mezi belgickými fanoušky i některými reprezentanty, zvláště v sólo kubaturách, panovala rivalita, do jisté míry pramenící z neutěšených a napjatých valonsko-vlámských vztahů. Své o tom kupříkladu věděl Joël Robert.

V minulosti, při jednom našem setkání v Sedlčanské kotlině, s hořkostí přiznal, že byl doma v Belgii zbožňován, ale i nenáviděn. Na jedné straně ho činovníci vyzvedávali za pravidelná pořádání tzv. dobročinných motokrosů, jejichž výtěžek byl věnován sirotkům a postiženým dětem, naopak při jiných příležitostech po něm vlámští výrostci neurvale házeli lahve a plechovky od piva.

Došlo-li však na vyvrcholení sezony MS – Trofej národů (250 ccm) a Motokros národů (500 ccm) – a navíc na kterékoli domácí trati, podrážděnost a naježenost diváků šly stranou. Také belgičtí jezdci v těchto prestižních soutěžích táhli za jeden provaz. Jedním ze spolehlivých tahounů byl právě Everts: dva tituly mistra světa v Motokrosu národů (1976 a 1979) a úctyhodných šest titulů v Trofeji národů (1974 až 1978 a 1980) hovoří za vše!

Trnitá cesta, ale i štěstí

Těžké písčité tratě belgického šampionátu nekompromisně prověřovaly spoustu nových talentů. Jedním takovým byl Evertsův syn Stefan (nar. 1972). Pamětníci, vzpomínáte na Dalečín v roce 1982? Tenkrát se v Písečské zmoli na malé suzuki proháněl sotva desetiletý klučina. A sedm let nato, na témže místě, překvapil motokrosový svět svým třetím místem ve stopětadvacítkách.

Tehdy jsem si také zapsal upřímné vyznání Stefanova táty: „Nikdy jsem Stefana nenutil motokros jezdit. Jestli se po škole stane profesionálem, záleží výhradně na něm. Neskrývám ale, že bych si to přál. Doma nás bylo devět dětí, otec byl horník. Přestože rodiče dostávali sociální podporu, ocitli jsme se mnohokrát až nad propastí. Vše bylo takové sevřené, nebylo to snadné a jednoduché. Přál jsem si proto, aby mě jednou potkalo štěstí…“

P.S. Každý dělá to, co mu jde nejlépe. Hendrikus „Harry“ Everts o tom všechny náležitě přesvědčil. Dokázal to i jeho syn Stefan: ve své soukromé Síni slávy má rovněž několik titulů mistra světa, svou kariéru završil v roce 2002 neobyčejným výsledkem – s rekordním počtem 100 vítězství v závodech mistrovství světa je vůbec nejúspěšnějším jezdcem motokrosové historie!

BOHUMIL ULRICH

7.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Ilustrační foto

Po sestupu přichází rána kladivem do hlavy...

Krajská muzea a galerie nakoupí díla za více než pět milionů korun

Pardubický kraj – Umělecká díla a předměty za více než pět milionů korun přibudou letos do sbírek krajských muzeí a galerie.

Reprízu finále rozsekly až nájezdy. Radoval se mistr

Přelouč – Návrat v čase… Přesněji řečeno do finálového dne 31. ročníku Přeloučské hokejbalové ligy. V souboji o zlato Cepy zdolaly Kenyu a třetí místo braly Břehy.

Řehounek rezignuje na post náměstka

Pardubice – Jan Řehounek (ANO) se rozhodl rezignovat na pozici náměstka primátora, aby se mohl naplno věnovat funkci poslance.

Pardubičky? Obrana jako řešeto. Jinak vše při starém

/FOTBALOVÁ HODNOCENÍ/ Evergreen. Význam tohoto cizího slova zní takto: stará, stále populární a oblíbená písnička. Jenže v případě SK Pardubičky se jedná sice o stálou, ovšem nepopulární písničku. Stejně jako v předchozích letech, a je jedno jestli v krajském přeboru nebo nynější I. A třídě okupuje příčky ve spodní polovině tabulky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT