Dlouhá léta je značka MRG stálicí české scény dálkových motoristických soutěži a s litomyšlským Orion Racing Teamem, který se poprvé přidal před rokem, vytvořila skutečně silné partnerství.

Elitní čeští motorkáři Martin Michek a Milan Engel jsou příslibem optimální kombinace zkušeností a rychlosti, která bude v době omezených možností trénování a testování na tak těžkém závodu zásadní.

S množstvím změn

Ostřílený Milan Engel vyhlíží ve svých devětadvaceti letech sedmou dakarskou výzvu. „V lednu nás čeká spousta změn od povinných airbagových vest po omezený počet zadních pneumatik na rallye. Navíc vzhledem k veškerým omezením spojeným s pandemií covid-19 jsme museli vypustit téměř všechny závody. Z pohledu absence tréninku v dakarských podmínkách to bude jeden z nejtěžších ročníků,“ předeslal Engel.

Jeho kolega Martin Michek patří k největším hvězdám tuzemského motokrosu. Na minulém ročníku Dakaru si odbyl svoji premiéru na nejslavnější soutěži a uspěl na výbornou, umístil se těsně za TOP 20. „Měl jsem smůlu, protože mi v předposlední etapě několik kilometrů před tankovačkou došel benzín. Přišel jsem tak o titul nováčka roku, ale až v lednu odstartuji do první etapy, budu vědět, že se můžu rovnat s těmi nejlepšími,“ věří si Michek.

Letošek však pro něho není vůbec snadný, v průběhu sezony řešil závažné zdravotní trable a musel vynechal téměř celý seriál domácího motokrosového šampionátu. Poslední měsíce intenzivně pracuje na fyzické kondici a formu směřuje k dakarskému startu. „Nebylo to nic příjemného. Dlouhou dobu jsem musel ležet v nemocnici a vlastně nevěděl, zda se vůbec v lednu budu moct na startovní rampu postavit,“ vysvětlil Michek.

Nad jiné složitý rok

Orion MRG jede na Dakar s novými speciály KTM 450 RR, které prošly úpravou motorů a jsou vybaveny špičkovými českými komponenty. „Jsem závodník, něco mám za sebou a techniku máme dobrou. Takže se jedu poprat o co nejlepší výsledek a vydat ze sebe maximum,“ s odhodláním pronesl Engel.

Nadcházející 43. ročník legendární soutěže bude jiný a pro všechny mimořádně organizačně náročný, což je dáno koronavirovou pandemií.

Například pardubický Barth Racing Team na čele se čtyřkolkářem Zdeňkem Tůmou na Arabský poloostrov vůbec nevyrazí, natolik pro něho byly pořadatelem nastavené podmínky neřešitelné.

„Měl jsem smůlu, protože mi v předposlední etapě několik kilometrů před tankovačkou došel benzín. Přišel jsem tak o titul nováčka roku, ale až v lednu odstartuji do první etapy, budu vědět, že se můžu rovnat s těmi nejlepšími.“

I Orion MRG měl o poznání mohutnější plány, avšak námluvy s Liborem Podmolem nakonec nevyšly, sponzorské požadavky se zde nepodařilo sladit, takže nakonec cestuje „pouze“ s dvojicí borců. I tak je s tím mimořádná práce a nikdo nechce ani pomýšlet, co se stane při pozitivním testu na koronavirus… Pak můžou jít veškerá vynaložená energie a nemalé finanční prostředky hodně rychle vniveč.

Z velké části nová má být při Dakaru 2021 trasa závodu, která se po uplynulém ročníku dostala pod palbu kritiky především z důvodu své extrémní rychlosti, což vedlo nakonec i k tragickým událostem. Proto má být nadcházející edice pomalejší, techničtější a náročnější po stránce navigace. A její konkrétní čísla? Celkem 7464 kilometrů, z toho 4767 měřených, a to ve dvanácti etapách.

Umístit se výše

„Očekávalo se hodně novinek, které také přišly. V lednu jsme přes určitou smůlu zajeli slušné výsledky a skýtaly se nám poměrné dobré možnosti jak k trénování, tak vytvoření částečné báze mimo republiku, což by značně vylepšilo naši pozici vůči továrním týmům. Bohužel jsme to nebyli schopni realizovat, což nás dost mrzí. Budeme se s tím chtít ale poprat a cílem je zlepšit 23. místo Michka a 26. Engela,“ netají se manažer Ervín Krajčovič.

Samozřejmě s poděkováním všem partnerům, bez nichž by, jak se říká, mohli závodníci maximálně „sedět doma na kanystru.“

K nim náleží také Autoklub České republiky, jenž je partnerem Martina Michka. „Martin byl na minulém ročníku Dakaru ambasadorem Autoklubu ČR a my s ním počítáme i pro naši novou komunikační značku Czech Motorsport. Martin odvedl skvělou práci. Autoklub přinášel z Rallye Dakar rozsáhlé zpravodajství a o jeho účasti byli fanoušci nejtěžšího závodu na světě podrobně informováni. O průběhu závodu a zážitcích Martina Michka z jednotlivých etap přinášela reportáže Česká televize, náš mediální partner. Takže se už těšíme na Rallye Dakar 2021,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.