Letošní bilance náročným putováním Jižní Amerikou? Až do cíle dojeli v kategorii čtyřkolek Josef Macháček (12. místo) a Zdeněk Tůma (15.), k nim se přidal motocyklista David Pabiška (42.). Po zranění v páté etapě musel odstoupit Rudolf Lhotský, nehoda v osmé etapě pak vystavila stop automobilové posádce (Boris Vaculík a Martin Plechatý).

„Chci poděkovat hlavně závodníkům, jejich výkony byly úžasné. Určitě i jejich mechanikům a všem ostatním členům týmu. Měli jsme spoustu zážitků, ale současně i problémů, které jsme museli rychle řešit,“ uvedl Michal Burkoň, manažer týmu.

Ten má ovšem dost starostí i po návratu. Již na jihoamerické půdě naznačili dva zkušení členové týmu, že na Rallye Dakar končí. Tedy v roli závodníků. Jde o Macháčka s Pabiškou. Co to znamená pro Barth Racing a jeho účast na slavném závodě v roce 2019? „Povedeme ještě spoustu jednání a rozhovorů. Intenzivně jednáme s jezdci o dalším postupu. Čekáme taky na oznámení od pořadatelů, jakou trasou se příští rok pojede. Až potom, tedy někdy na konci března či na začátku dubna, bychom chtěli oznámit naše plány,“ odpověděl Burkoň.

Pětinásobný vítěz Dakaru Macháček chtěl mít pro svá slova i důkaz. Těsně před cestou do Česka se vydal na procházku. S jasným cílem. „Chtěl jsem koupit velký hřebík, aby byl před kamerou vidět. To jsem netušil, že uprostřed Buenos Aires se žádné železářství nenachází. To jsou samé hotely, kavárny a suvenýry,“ líčil Macháček.

Proto se rozhodl, že ho najde. „Chodil jsem po parku, snažil jsem se nějaký hřebík z palety vytrhnout, což bez nářadí moc nešlo. Pak jsem přece jenom hřebíček našel, i když nevím, jestli se mi na něj podaří sportovní kariéru pověsit. Budu se snažit,“ řekl.

Motocyklista Pabiška si letos připsal již dvanáctý dokončený Dakar. Co bude dál? „V tuto chvíli vůbec nevím,“ zopakoval během besedy. Letos trpěl především kvůli zranění.

„Poprvé v životě jsem si na Dakaru řekl, že se na to vykašlu. Ale zakousli jsme se a dojeli až do cíle, což je důležité. Mohl přijít konec, který neznám a nechci nikdy poznat,“ dodal Pabiška, když hovořil o zranění klíční kosti.

„Říkám, že není lehkých Dakarů. A většinou ztěžkne v tu chvíli, když se zraníte. Stalo se to hned druhý den, pak jsem musel ujet ještě šest tisíc kilometrů. Kdyby nebylo dobré party a celého týmu, tak nevím,“ popisoval.