Ten je často označován za jediného Pardubáka, který triumfoval v jednom nejslavnějších a nejtěžších dostihů planety. A to i přesto, že se narodil 5. prosince roku 1913 v Přelouči.

BYL JEDENÁCTKRÁT 
NA STARTU „VELKÉ"

„Na start Velké pardubické se vydal jedenáctkrát. Dvakrát ji vyhrál, dvakrát byl druhý a jednou pátý a sedmý," konstatovala PR manažerka pardubického dostihového závodiště Kateřina Nohavová.
Miloš Svoboda byl všestranným sportovcem.

K jezdectví se dostal náhodou, když se v roce 1931 přihlásil jako dobrovolník do vojenské služby.

V Pardubicích absolvoval v letech 1935 až 1936 spe-ciální jezdecký kurz a sám tu zůstal jako asistent jezdeckého výcviku.
Závodit začal v military a v překážkových dostizích.

„Poprvé se na pardubické dráze představil v roce 1937 v den vítězství Laty Brandisové ve Velké pardubické," řekla Kateřina Nohavová.

O devět let později přišlo jeho vlastní vítězství v tom-to legendárním dostihu 
s koněm jménem Titan, které 19. října roku 1952 zopakoval v sedle Vítěze.
Velká pardubická se v roce 1946 konala v nadšené atmosféře, po devítileté přestávce způsobené druhou světovou válkou.

Závodiště nebylo v průběhu vojenského konfliktu udržováno, koncem války bylo dokonce zničeno bombardováním sousedící rafinerie. „Bylo třeba zasypat desítky kráterů, nově postavit Irskou lavici a opravit všechny překážky. Z kurzu zmizel celý Popkovický oblouk, neboť tuto část dráhy zabrala armáda a byly zde postaveny vojenské budovy," podotkla mluvčí pardubického závodiště.

DOSTIHY SLEDOVALO ASI 60 TISÍC DIVÁKŮ

V předvečer dostihů byl uspořádán společenský večer v tehdejším hotelu Grand a obchody ve městě byly slavnostně vyzdobeny.

Na dostihy přišlo asi 60 tisíc diváků. Na tribuně byli četní hosté v čele s armádním generálem Ludvíkem Svobodou.
Na start prvního poválečného ročníku se postavilo osm koní a jezdců.

Favoritem byl polokrevný Nurmi ze stájí Zdenko Radslava Kinského. Nurmi byl synem vítězky poslední předválečné Velké pardubické klisny Normy a v jeho sedle byla Lata Brandisová, taktéž poslední předválečný vítězný jezdec.
Dobré šance se přisuzovaly také Svatoplukovi, který měl velmi dobrou rovinovou třídu, a Vítězovi.

„Nurmi skončil na Taxisově příkopu, Svatopluk zastavil na Hadím příkopu, upadl i Vítěz. Svatopluk a Vítěz ale pokračovali, Svatopluk přebrodil Velký vodní příkop a dostihl vedoucího Titana. Jenže jezdec udělal chybu a popletl kurz a musel se vracet. Přestože i tak dokázal náskok Titana stáh-nout, na vítězství to nestačilo. Titan s majorem Svobodou zvítězili o polovinu délky," přiblížila Kateřina Nohavová.

Jméno majora Miloše Svobodu už dvacet let nese červnová kvalifikace na Velkou pardubickou. Běhá se jako Memoriál majora Miloše Svobody.