Prvý závod motocyklů uspořádali pardubičtí nadšenci Moto-odboru Pardubice s názvem „Kolem Kunětické hory“ 6. července roku 1929. Start byl v obci Ráby a cíl u hlavní brány hradu. V té době již měli také pardubičtí mnoho starostí, když se tehdy připravoval první závod na dostihovém závodišti o Zlatou přilbu.

O začátcích tohoto závodu píše ve vzpomínkách spoluzakladatel Zlaté přilby, bývalý pardubický motocyklový závodník, František Hladěna v roce 1941 v časopise Motor revue:

„V hradeckém autoklubu jsem dal návrh na uspořádání Zlaté přilby v roce 1929. Po velkých obtížích se mi podařilo tento návrh prosadit a uskutečnit (v té době neexistoval v Pardubicích Autoklub AKRČS). Museli jsme před schválením provésti zkušební jízdu, kterou jsem provedl na stroji BMW 500 ccm s průměrnou rychlostí 80 kilometrů v hodině. Závod byl zachráněn. Nyní se jednalo o člověka, který by závod zorganizoval. Byl jím Adolf Trnka, přední funkcionář AKRČS Praha, který v té době žil v Pardubicích a zde také vlastnil firmu Vryta - kancelářské potřeby.

Jemu tento závod vděčí, že jeho prací a volbou schopných spolupracovníků přivedl tento závod na světovou úroveň. Závodu jsem dal jméno Zlatá přilba Československa. V prvém závodě jsem startoval na stroji ARIEL 250 OHV a ve finále jsem obsadil čtvrté místo. Závod tehdy vyhrál Zdeněk Pohl na Indiánu – Daytona 750 ccm. Startoval jsem na několika dalších přilbách, kde však jsem neměl štěstí a nedostal jsem se do finálové jízdy.

V roce 1932 jsem byl v Berlíně na AVUSU, kde na mě zapůsobila smrt mého přítele Jiřího Kristiána Lobkowicze, který jel ve své osmiválcové BUGATTI (svlečená přední pneumatika). V tom roce jsem prosadil pořádání mezinárodní ploché škvárové dráhy (poprvé v Československu) na pardubickém stadionu s názvem Memoriál J. K. Lobkowicze.

Sportovním komisařem byl Adolf Trnka a ředitelem závodu František Podlešák z Lázní Bohdanče, předseda Sportovního výboru, čerstvě založeného Klubu čsl. motoristů, který tento závod uspořádal. V prvém závodě jsem startoval na plochodrážním speciálu Triumph 350 ccm, stal jsem se tak obětí neznalosti pořádání škvárové ploché dráhy a při sobotním tréninku jsem se zle naboural v obličeji. Zjistilo se totiž, že vysoká vrstva škváry, která byla ihned odstraněna, je na závadu. Nedělního závodu jsem se se zraněním zúčastnil.“ Tak píše František Hladěna.

Memoriál J. K. Lobkowicze se tak stal nedílnou součástí závodu Zlaté přilby. Oba závody se pořádaly až do roku 1938. Příchodem německých okupantů 15. března 1939 byly oba závody zrušeny. V roce 1939 se měla jet Zlatá přilba 3. září.

V roce 1947 byl uspořádán Memoriál J. K. Lobkowicze a pro nepřízeň počasí byl zrušen, další ročník nebyl již uskutečněn. 7. září 1947 se jela na travnaté dráze 10. jubilejní Zlatá přilba. Dalších pět ročníků na travnaté dráze se jezdil tento závod s velkými přestávkami, v roce 1963 naposledy.

V roce 1964 se jel poprvé na škvárové dráze ve Svítkově, od té doby se jezdí pravidelně každým rokem, letos už po jednašedesáté. Kdo se stane vítězem letošní Zlaté přilby, při 80. výročí jejího vzniku, se dozvíme 4. října 2009.


Jiří Šmída