Dopravce naštvalo prohlášení kraje, že sledují jen maximalizaci svých zisků na úkor daňových poplatníků. „Dopravci nemají v základní dopravní obslužnosti nárok na žádný podnikatelský zisk, všechny zdroje jsme podle zákona a smlouvy s krajem povinni zpětně investovat, tedy zakoupit za ně autobusy,“ řekl mluvčí protestujících dopravců Martin Bělovský.

Dodal, že míra financování dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji je už dnes jedna z nejnižších v Česku. „A přepočtem po optimalizaci veřejné dopravy plánované na 1. září se stává vyloženě likvidační,“ podotkl.

Kraj na toto datum plánuje spuštění tzv. integrace veřejné dopravy v celém kraji. Cestující by jezdili na jedinou jízdenku MHD, vlaky i autobusy, přibude spojů a zlepší se jejich návaznost, přitom ale s využitím menšího počtu autobusů. Systém už byl odzkoušen na Náchodsku.

Právě kvůli lepšímu využití kapacit chce ale také snížit kilometrovou dotaci dopravcům. Ti to odmítají a označili reformu za nepřipravenou a chaotickou, na kterou doplatí cestující. K vzájemnému obviňování o „braní si cestujících za rukojmí“ byl jen krůček.

Obě strany sporu se začaly předhánět, kdo z nich má větší podporu u starostů obcí, kterým jde o to, aby se lidé dostali do práce a děti do škol.
Padlo dokonce varování před kolapsem, jaký panoval před lety v Ústeckém kraji, kde se kraj s dopravci nedohodl. Kraj tam tehdy na bojkotované linky nasadil vlastní spoje.

Více informací na
hradecky.denik.cz/autobusy