Mobilní telefon je dnes nepostradatelnou součástí života. Na českém trhu jsou k dispozici stovky typů od nejrůznějších výrobců. I tady ale platí, že o nákupu vybraného přístroje často rozhoduje jeho cena. Zákazník si může vybrat, zda se obrátit na jednoho z operátorů, značkovou prodejnu či bazar. Operátoři jsou ve výhodě „Operátor má výhodu v tom, že může nabídnout dotovaný mobil třeba za korunu, protože ví, že se mu to na paušále třeba i dvakrát vrátí. Tomu my nemůžeme konkurovat,“ říká jeden z pardubických prodejců mobilních telefonů Pavel Seibert . V jeho prodejně jsou vedle nových přístrojů k vidění i ty z „druhé ruky“. „Udržuji si tu určitý standart, na použité telefony mám roční záruku, takže se snažím mít tady ty, které jsou v pořádku. Snažím se ceny držet co nejnižší, sleduji samozřejmě i konkurenci,“ dodává. Podobně jsou na tom i v bazarech. Tady lze sehnat mobilní telefon nejlevněji. V některých případech až za poloviční cenu. Ceny telefonů si určujeme sami „V cenách jsme rozhodně pružnější než velké firmy nebo operátoři. Ti se musí držet svých ceníků. Na těch my ale nejsme závislí, takže si ceny určujeme podle svého,“ vysvětluje provozovatel bazaru Martin Vojtek.

„Cenu telefonu určuje několik věcí. Vycházím z částky, za kterou ho prodává výrobce. Potom samozřejmě záleží na stavu a opotřebování toho konkrétního přístroje. A protože se jako prodejci mezi sebou známe, tak srovnáváme i mezi sebou. Nejlevnější telefon, který tady teď mám, je k mání za osm set korun, jsou ale i levnější. Výhodnější je i příslušenství. Mám tu třeba náhradní baterie, která stojí třetinu toho, co značkové. Kvalitativně jsou určitě srovnatelné, rozdíl je v tom, že neplatíte za značku,“ vysvětluje . Koupit mobil v bazaru je z hlediska úspory určitě výhodné. S pořízením použitého telefonu je ale spojeno i určité riziko. Ne každý telefonmá totiž jasný původ. Se zloději se snažíme bojovat Prodejci v bazarech se snaží zamezit prodeji kradených telefonů. „Vykupujeme telefony proti občance, víc ale dělat nemůžeme,“ přiznává Pavel Seibert. Tím ale riziko spojené s pořízením nekončí. Jeho spolehlivost nemusí být vždy jistá.

„Když zákazník přijde k nám, má jistotu, že dostává nový telefon, který je v pořádku a vztahuje se na něj dvouletá záruka,“ vysvětluje Veronika Petrusová ze značkové prodejny ve Sladkovského ulici a dodává: „U telefonu z bazaru může být nějaká skrytá vada. Navíc u nás má zajištěné veškeré další služby, takže v tomto máme proti bazarům výhodu.“ Jednou z dalších používaných možností je i nákup přes internet. Elektronické obchody mají nižší ceny, velkou neznámou je ale také jejich spolehlivost. „Stane se, že k telefonu nepřijde záruční list nebo jiný doklad. Dokonce jsem slyšel o případu, kdy v balíčku přišel místo telefonu kus cihly a dovolávejte se pak někam,“ krčí rameny Pavel Seibert.