Na základě studie Posouzení významu železničních tratí pro veřejnou dopravu, připravenou společností OREDO, by mělo dojít ke zrušení či výraznému omezení některých vlakových spojů v Pardubickém kraji. Optimalizace by měla zefektivnit dopravu v kraji, otázkou však zůstávají kritéria, podle nichž bylo rušení a omezování vlakových spojů posuzováno.

Před vyhotovením studie hovořila společnost OREDO o nutnosti rozdělit tratě na ty s velkým a malým významem.

Význam měl být rozhodující pro následné využití traťových úseků, což v některých případech znamená posílení, v jiných naopak redukci spojů.
K posílení dopravy má dojít například mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. A to i přesto, že cestující mezi oběma krajskými městy mají denně k dispozici téměř stovku autobusů a vlaků. Přes den převládají autobusy, po sedmé hodině jezdí více vlaků.

Vyhověno bylo nakonec i cestujícím v úseku Choceň, Vysoké Mýto a Litomyšl, kde podle původního plánu měla být doprava po železnici zrušena. Protestní petice, kterou občané podepsali, údajně napomohla k zachování alespoň části vlakových spojů.

Naproti tomu neúspěšná byla petice cestujících využívajících vlakové spoje mezi Dolní Lipkou a Štíty, kde železnice zajišťuje všech šest přímých spojů, zbývající čtyři spoje jsou pak nepřímé.

Nabízí se tak otázka, zdali Chocenští, Vysokomýtští a Litomyšlští vděčí za zachování spojů petici či spíše starostovi Vysokého Mýta, který je ze stejné politické strany jako Jan Tichý, krajský náměstek zodpovědný za dopravu. Společnost OREDO přednesla plán na optimalizaci dopravy, proč ale kraj některým obcím povoluje výjimku a jiným ne?

Náměstek hejtmana Jan Tichý a společnost OREDO nemají jistotu ani v ekologičnosti jednotlivých druhů dopravy. Podle Tichého „staré motoráky funí po horách a vypouštějí do ovzduší oblaka tmavého kouře. Autobusy s nejnovějšími technologiemi naopak splňují přísné ekologické normy.“

Naproti tomu společnost OREDO tvrdí, že jedním z důvodů, proč železniční doprava bude tvořit páteř regionální dopravy v kraji, je právě šetrnost k životnímu prostředí.

Doufejme, že optimalizace dopravy bude nakonec provedena ku prospěchu cestujících a bude vycházet ze skutečných a objektivních faktů, nikoli z politických sympatií a pochybných argumentů.


Radim Jirout, poslanec,
Občanská demokratická strana