„Pokud se rozhodneme pro výměnu, máme nárok na výrobek zcela shodný, případně shodných vlastností a pochopitelně musí být nový,“ sdělil Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Najdou se totiž i prodejci, kteří se snaží spotřebitele přesvědčit, že vrací výrobek použitý, a tudíž mají při výměně nárok zase pouze na použitý, což samozřejmě není pravda.

„Od okamžiku výměny běží na tento nový výrobek nová dvouletá záruční lhůta se všemi právy, přestože prodejci často tvrdí, že pokud výrobek měníme například po roce a půl, máme na nový výrobek záruku pouze půl roku, tedy zbytek do dvou let. Předchozí závady se samozřejmě vynulují a nelze je tudíž započítat do případných vad nového výrobku,“ objasnil Josef Černý.

Dost často se stává, že se cena výrobku v období mezi jeho nákupem a reklamací změní, někdy směrem nahoru, u elektroniky většinou dolů.
Tato skutečnost však nemá při výměně žádný vliv, a proto prodejce ani kupující nemají nárok na finanční vyrovnání. Jedná se prostě o výměnu kus za kus.

„Jestliže zjistíme, že cena výrobku v období mezi nákupem a reklamací klesla, je výhodnější odstoupit od kupní smlouvy, nechat si vrátit peníze a teprve potom koupit výrobek nový. Toto se stává například u mobilních telefonů, kdy cena přístroje klesne během roku třeba i o desítky procent,“ dodal Josef Černý.

V případě odstoupení od kupní smlouvy se setkáváme s případy, že se prodejce snaží vrátit pouze cenu platnou ve chvíli reklamace nebo přesvědčuje spotřebitele, že se odpočítává amortizace, a tudíž dostane částku sníženou o opotřebení a tak dále.

Proto si pamatujme, že odstupujeme - li od kupní smlouvy, máme vždy nárok na vrácení plné kupní částky, kterou jsme zaplatili, a to bez ohledu na současnou cenu výrobku.