Městský soud totiž potvrdil verdikt Obvodního soudu pro Prahu 7. Podle něj totiž agent katalogové firmy uvedl jednatelku společnosti v omyl. Intercable Verlag chtěl po společnosti CS International přes dvanáct set eur.

Jde o důležitý verdikt, za reklamu v katalogu švýcarské firmy mají české společnosti zaplatit celkem půl miliardy korun.

Smlouvy s katalogovou firmou podepsaly například také státní instituce jako zaniklý Fond národního majetku, Junák či Fond ohrožených dětí. Mezi dalšími měly zájem o zápis do katalogu některé fakultní nemocnice, obce či muzea.

Ti všichni podepsali smlouvu v domnění, že jde (jako obvykle) o bezplatnou službu. Celé to však mělo háček: Do smluv byla malým drobným písmem a většinou v angličtině vložena informace o zpoplatnění služby.

České soudy zatím nerozhodují spory jednotně. Ve třech (včetně pravomocného verdiktu pro CS International) rozhodly soudy, že se za reklamu platit nemusí.

V jednom vyhrála švýcarská společnost. Nábytkářská firma Brastan z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku tak musí zaplatit za reklamu. Žalobě bylo zcela vyhověno, žalovanému Brastan byla uložena povinnost zaplatit žalobci částku 690 eur s příslušenstvím, včetně nákladů státu a nákladů řízení protistrany,“ řekl mluvčí soudu v Ústí nad Orlicí Procházka.

Podobné problémy se řeší i v zahraničí. Kromě Intercable Verlag na internetových katalozích vydělávají také EUCODATA, Construct Data či Nova Channel. Pokuty v řádech desítek až stovek tisíc eur nyní dostaly katalogové firmy v Belgii a Itálii. V Německu byly nabídkové formuláře dokonce prohlášeny za neplatné.