Thajsko je vyhlášeno svými extra pálivými čili papričkami, které do jihovýchodní Asie přivezli portugalští kupci. Dnes roste v Thajsku deset druhů nejpálivějších čili papriček na světě. Typické thajské jídlo se neobejde bez rýže, která se zásadně vkládá do úst pomocí prstů pravé ruky.

Na druhém místě za rýží jsou sladkovodní a mořské ryby, krevety, garnáti, humři, krabi, chobotnice a ústřice. Jídlo není považováno za úplné bez polévky. Ta se konzumuje jako jeden chod v průběhu celého dne. Dalším rysem thajské kuchyně jsou také nudle.

Masa najdete v thajských pokrmech méně a krájí se na malé kousky. Další zvláštností pro Evropana je to, že se při jídle nepoužívá nůž. Je pokládán za symbol agrese. Pokrm je připraven tak, aby nebylo nože zapotřebí. Vše je nakrájeno na opravdu malé kousky.

Thajci jedí v levé ruce vidličkou, kterou si přisunují jídlo na lžíci v pravé ruce. Dobře nabroušené nože jsou však v kuchyni vždy nezbytností stejně jako palička a hmoždíř, používaný k drcení koření.

Thajské kuře

200 gramů vykostěného kuřete nakrájíme na kousky, zalijeme 100 ml sójové omáčky, přidáme 30 granů máčeného solamylu, 10 gramů drobounce sekaného česneku, 100 ml bílého vína a 5 gramů g bílého pepře

Vše řádně promícháme a necháme 15 minut odležet. Na rozpálený olej dáme masovou směs a za stálého míchání smažíme doměkka. Olej slijeme, přidáme 40 - 60 g kešu oříšků, 100 ml bílého vína, 1 menší pokrájenou papriku a 1 čili papričku, 1 menší nasekanou cibuli a zalijeme 100 ml sójové omáčky.

Na pánvi dokončíme za stálého míchání ještě asi tak 2 - 3 minuty. Podáváme s rýží a zdobíme zeleným salátem.

Thajská prsíčka s rýží

4 plátky kuřecích prsíček, 2 nasekané čili papričky, 2 stroužky česneku, 1 lžíce octa, 8 lžic sójové omáčky, 2 lžíce medu, 5 lžic oleje, 300 g rýže, sůl, 400 g brokolice, 1 svazek pórku, 1 červená paprika, 1 menší konzerva ananasu, 50 g arašídů, 175 ml vývaru

Kuřecí plátky nakrájíme na tři části. V míse smícháme nasekané čili papričky, rozetřený česnek, ocet, 3 lžíce sójové omáčky, med a 2 lžíce oleje. Směsí potřeme maso. Rozpálíme gril. Brokolici rozdělíme na růžičky, pórek nakrájíme na kousky, papriku na nudličky. Maso grilujeme asi 20 minut za stálého potírání marinádou, potom ho nakrájíme na nudličky.

V hluboké pánvi rozpálíme 3 lžíce oleje, přidáme zeleninu a smažíme za stálého míchání 5 minut. Přidáme ananas, kousky ořechů a nakonec uvařenou rýži. Přilijeme vývar a dochutíme 5 lžícemi sójové omáčky.

Banánové lívance

500 g banánů, 60 g hladké mouky, 100 g cukru, 250 ml kokosového mléka nebo neslazeného kondenzovaného mléka Tatra, 3 lžíce kokosové moučky, olej na smažení

Rozmačkejte nebo rozmixujte banány, postupně po malém množství přidávejte cukr, mouku, kokosovou moučku a současně přilévejte mléko. Ušlehejte vidličkou nebo v mixéru hustší těsto. Na oleji usmažte lívanečky a hotové posypte kokosovou moučkou.