„K požáru jsem přijel mezi čtvrtou a pátou hodinou. To byl oheň právě v nejlepším,“ vzpomíná na čtvrteční semtínský požár jednatel firmy Rekla Jan Roček.

Oleje nehořely

Jeho firma se zabývá recyklací oleje. Zpracovávají filtry z automobilů, obaly od olejů. Jenže právě oleje shořelo při čtvrtečním požáru minimum.

„Ten hlavní požár byla ve skutečnosti stará, napůl dřevěná budova, která byla před rekonstrukcí. Její součástí byly dvě železné věže s dřevěným opláštěním, které při požáru zafungovaly jako komín. Železná konstrukce jedné věže to nevydržela a zhroutila se. Střecha haly byla dřevěná a navíc dvojitá. Hasičům dala kvůli tomu zabrat asi nejvíc, protože tam se oheň držel dlouho. Nečekané bylo to, že silný vítr zanesl hořící trosky i přes hlavní objekt firmy, kde je recyklační linka na skladový přístřešek. Tam byl sklad provozních kapalin, ostřikovačů, sorbentů a pilin a také plastových barelů. Oleje jako takové jsou uskladněny v podzemních nádržích a plameny se k nim nedostaly,“ popisuje Jan Roček.

Děkují hasičům

V té chvíli už na místě zasahovali hasiči ze širokého okolí. „Hasiči naštěstí dobře věděli, co se tady dělá a kde. Plány chemičky mají velmi podrobně rozepsané. Přece jen ale přesné typy látek a místa jejich uskladnění uvnitř znát nemohli. Dozvěděli se to až od nás a likvidaci požáru to pak značně urychlilo,“ vysvětluje Jan Roček. 

Požár ve firmě Rekla, která sídlí v areálu semtínské chemičky, si vyžádal velké nasazení hasičů a vyvolal obavy obyvatel okolních obcí. Strach z ekologických škod ale vyvrátilo měření už první den.

„Samozřejmě, že při požáru vznikal kouř, ale toxických příměsí v něm bylo jako při každém jiném požáru. Nepracujeme zde s nebezpečnými látkami. Největší problém asi byly plastové barely ve skladišti,“ uvedl jednatel firmy Rekla Jan Roček.
Nabídl také odpověď na otázku, jak na místě mohlo dojít k výbuchům.

„U vyklizené budovy stál návěs kamionu naložený přibližně čtyřmi sty sudy. Ty nebyly plné, ale byly v nich  určitě nějaké zbytky olejů nebo provozních kapalin. Sudy byly zavařené, takže pokud se hřály dostatečně dlouho, vybuchovaly stejně jako tlakové lahve. Paradoxně největší ekologickou škodu způsobilo až hašení, které zbytky olejů spláchlo do potoka, který protéká mezi skladem a naší budovou. Tomu však zabránily položené norné stěny,“ dodal Jan Roček.

„Škody, které vznikly nám, jsou hlavně na vozidlech. Shořel nám návěs kamionu, ale co je hlavní, shořela nám speciální cisterna s přívěsem za čtyři a půl milionu korun, kterou pro svou činnost potřebujeme. Na novou si asi půl roku počkáme,“ konstatoval další člen vedení firmy Josef Macháček.

Okolnosti vzniku požáru prošetřuje policie ve spolupráci s hasiči. Ti zatím pomocí speciálního psa i mapování požářiště zjistili, že hořet začalo v dílně. „Mělo se tam začít betonovat. Nechápeme ale jak to, že si požáru nevšimla bezpečnostní agentura, která tu ve 3:05 hodin prošla. Ve 3:45 už ale objekt hořel naplno a jeli sem první hasiči. Nechce se nám věřit, že v té době, co tu byli, tu nebyl alespoň cítit kouř,“ podivil se Josef Macháček.