Připálený popcorn vyjde kosmetický salon na Třídě Míru v Pardubicích pěkně draho. Jeho přípravě se minulý čtvrtek kadeřnice asi málo věnovaly, v každém případě kouř z připáleniny spustil požární signalizaci, kterou má salon automaticky napojenou na pult centrální ochrany profesionálních hasičů. A ti jako v jiných podobných případech vyrazili k domnělému požáru.

To, že se nic nestalo, zjistili až na místě. Za planý výjezd tak salon bude muset zaplatiti několik tisíc korun.

„Příprava popcornu se slečnám ze salonu vymkla z rukou. Dámy zřejmě řešily spíše receptury účinných masek na obličej a na popcorn úplně zapomněly. Ten se totiž trochu připálil, a to už se nelíbilo požární signalizaci, která se ihned spustila. Až na místě hasiči zjistili, že vlastně nehoří a vrátili se zpět na základnu,“ řekla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková.

Plané výjezdy hasičů k událostem, které jim automaticky nahlásí elektrická požární signalizace (EPS), jsou velmi časté. Jen za celý loňský rok bylo takových v Pardubickém kraji 160. Jen tři nebyly plané.

Za většinu z těch planých provozovatelé EPS musí hasičům zaplatit. A to i za ty, jež vznikly chybou v samotné EPS. Těch ostatně bylo suverénně nejvíc – 157.

Je jen pár výjimek, kdy se hasičům za zbytečný výjezd nahlášený EPS neplatí. „Za plané výjezdy neplatí objekty ve zkušebním provozu, nebo když naše jednotky vyjedou tehdy, když měl být systém vypnut, ale nebyl, například chybou obsluhy pultu. Jsou i některé další důvody,“ dodala Horáková.

Riziku mohou předejít sami provozovatelé provozoven

V případě menších provozoven, jako je právě kosmetický salon, nejsou platby vysoké. Hasiči konkrétní výši nesdělují, omezují se na formulaci „několik tisíc korun“. Podle informací Deníku jde o částku do pěti tisíc. To jsou náklady, které stojí hodinový výjezd jedné jednotky.

„V minulosti jsme řešili podobné případy jako popcorn, nejčastěji nějaké spálené maso nebo potraviny na sporáku,“ dodala Horáková.

Podle Nicol Studené, mluvčí Generálního ředitelství HZS, rizikům planých výjezdů mohou účinně předcházet sami provozovatelé. „Základem jsou pravidelné revize EPS, je to přece jen technika. A druhou věcí je správné nastavení EPS,“ řekla Studená. Zařízení lze naprogramovat různými způsoby, například na denní a noční režim, podle toho, zda je provozovna právě otevřená. Lze i domluvit, zda mají hasiči nahlášení EPS telefonicky ověřovat.