Firmu založil Clyde Cessna (1879-1954), původně farmář z Raga v Kansasu. Nadchl se však pro létání a se svým prvním strojem, který se podobal letounu Louise Blériota, se poprvé vznesl v létě 1911. Celodřevěná letadla potažená plátnem začal vyrábět v Enidu v sousedním státě Oklahoma, kde je také testoval na zdejších solných pláních. Později, když nedostal další úvěr, přestěhoval firmu do kansaské Wichity, kde má sídlo a vedení dodnes. Cessna Aircraft Company vznikla v roce 1927.

Společnosti se poměrně dařilo, avšak v roce 1932 byla na čas uzavřena kvůli Velké hospodářské krizi. O dva roky později ji pak od zakladatele Cessny koupili jeho synovci, bratři Wallaceovi. Ti podnik znovu otevřeli a začali s procesem budování, který značce přinesl globální úspěch. Clyde Cessna se vrátil k farmaření.

Frank Luke s jedním z německých letadel, které sestřelil.
Rebel bez pudu sebezáchovy. Frank Luke létal jako ďas, ostatním se ale protivil

Už před válkou měla Cessna úspěch s jednomotorovým modelem Airmaster a také s dvoumotorovým typem T-50, který létal, mimo jiné, v americké a kanadské armádě. Oba letouny již byly smíšené konstrukce – ze dřeva, ocelových trubek a plátna, resp. překližky.

Po válce přišel výrobce Cessna s jednomotorovým dvoumístným hornoplošníkem Cessna 140, který si rychle oblíbili piloti i instruktoři a letadlo si v roce 1948 vydobylo ocenění „Vynikající letadlo roku“. Na tento typ navázal v 50. letech neméně úspěšný model 150, z něhož ještě později vyšel podobný letoun Cessna 152. Během poválečného boomu Cessna doplnila „velkou trojku“ amerických firem produkujících letadla „general aviation“, když se zařadila po bok firem Piper a Beechcraft.

Trefa do černého

V roce 1956 firma představila čtyřmístný jednomotorový hornoplošník Cessna 172. A právě tento typ, jemuž předcházela rovněž líbivá a úspěšná Cessna 170 (ještě s dvoukolovým podvozkem) je přelomový z hlediska sériové produkce letadel. Cessna 172 se stala nejvyráběnějším letadlem v historii. Dodnes se jich vyrobilo v různých verzích kolem 45 000, létají po celém světě, a piloti, jakož i pasažéři na ně nedají dopustit (Cessna 172 má velmi dobré letové vlastnosti a je z ní dobře vidět).

Cessna 172
Rozpětí: 11 m
Délka: 8,28 m
Výška: 2,72 m
Cestovní rychlost: 180-210 km/h
Dolet: 1000 km
Dostup: 4100 m

Letecký výrobce Cessna se v 60. letech spojil také s francouzskou firmou Reims Aviation a později s domácím výrobcem vrtulí McCauley v Ohiu. Firma Cessna je známa rovněž jako producent „business jetů“ – dnes již proslulá Cessna Citation se dvěma proudovými motory, určená pro pět pasažérů a dvoučlennou posádku, poprvé vzlétla 15. září 1969.

Cessna přestala být samostatnou společností v roce 1985, kdy ji koupil zbrojní gigant General Dynamics. Ten ji prodal v roce 1992 konglomerátu Textron, jehož součástí je Cessna dodnes.

Iljušin Il-80
Iljušin Il-80: Pýcha ruského letectva, která je určená pro soudný den

Ani nejmasovějšímu výrobci letadel se nevyhnula krize pro roce 2008. Z továren firmy v Kansasu a Oregonu byly propuštěny tisíce zaměstnanců, některé programy musely být zrušeny. Kontroverzi pak vyvolal plán firmy stavět model Cessna 162 levněji v Číně. Typ nebyl moc úspěšný a firma projekt i kvůli sílící kritice zrušila.

Problematický projekt však renomé firmy rozhodně nezničil, stále je nejproduktivnějším výrobcem malých letadel na světě a výraz „cessna“ je už dnes pro malý letoun synonymem. I u nás létá řada těchto „dříčů oblohy“, cessny jsou velmi oblíbené a na obloze si je stěží spletete s jiným aeroplánem.