Nejnovější návrh letadlové lodi nové generace francouzského námořnictva (PA NG, Porte-Avions Nouvelle Génération) představilo francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojování (DGA) během výstavy Euronaval 2022. Program PA NG, který zahájil francouzský prezident Emmanuel Macron v prosinci 2020, je věnován návrhu, stavbě a dodávce nové letadlové lodi s jaderným pohonem, která má kolem roku 2038 nahradit současnou vlajkovou loď francouzského námořnictva, letadlovou loď Charles de Gaulle. PA NG převezme současné úkoly letadlové lodi ve vyvíjejícím se prostředí a umožní francouzským silám poskytovat projekci síly, kontrolu nad mořem, leteckou podporu společných operací, velení námořním složkám (samostatně nebo v koalici), příspěvek ke zpravodajství a odstrašení na moři.

Pancéřování tvoří kromě oceli a kompozitů také velké plochy, pokryté dynamickým pancířem. I proto je Leclerc mezi západními tanky považován za ten lehčí, podobný spíše lehčím korejským než těžce pancéřovaným americkým typům
Francouzské supertanky na Ukrajině? Stroje Leclerc by mohly rozhodnout válku

Nejnovější technické specifikace odhalují platformu s výtlakem při plném zatížení přibližně 75 000 tun, celkovou délkou a šířkou 310 metrů (305 metrů u čáry ponoru), resp. 85 metrů (39 metrů u čáry ponoru) a maximálním ponorem 10,9 metru. S postupem průmyslových studií provedla DGA výběr architektury přeměny energie a rozvodu elektrické energie a potvrdila konfiguraci se třemi lodními šrouby.

Pohledem Jiřího VojáčkaPohledem Jiřího VojáčkaZdroj: DeníkZákladem pohonné jednotky jsou tedy dva jaderné parní napájecí systémy K22 (NSSS), každý o výkonu 220 MW, s parními turbínami na dvou hřídelových vedeních. Ty vyrábějí elektrickou energii pro celou loď včetně pohonu a zajišťují maximální rychlost 27 uzlů. Nová letadlová loď bude mít stejně jako Charles de Gaulle ubytovací prostory pro dva tisíce osob, včetně posádek a údržbářů leteckého křídla a personálu velitelství flotily.

Loď pro letouny 5. generace

Návrh letové paluby a ostrova letadlové lodi se od původního uspořádání představeného v roce 2020 výrazně změnil. „Do letové paluby, hangáru a vnitřních prostor byly zohledněny prostorové a objemové rezervy, aby bylo možné přivítat větší letouny než Rafale M,“ uvedl vedoucí programu s odkazem na stíhací letoun nové generace (NGF). Ten je jádrem systému Future Combat Air System (FCAS), který zahrnuje také dálkový nosič (RC) a síťový bojový vzdušný cloud (AAC).

„Přestože od dnešního dne až do roku 2025, kdy se plánuje zahájení vývojové a výrobní fáze, může dojít ke změnám, celkový design je poměrně dobře definován," prohlásil dále. DGA provádí testy stability a manévrovatelnosti a zkoušky s 10 metrů dlouhým a 3 tuny těžkým modelem platformy na jezeře Lac de Castillon (Alpes-de-Haute Provence), aby ověřila její výkony, které jsou zatím, jak se zdá, velmi dobré. DGA rovněž určuje specifikaci aktivních vnitřních a vnějších systémů, které mají zajistit stabilitu lodi za všech podmínek tak, aby se maximalizovala provozuschopnost letadel.

Na bočním pohledu je dobře vidět, že autoři koncepce se snaží maximalizovat prostory, určené přímo pro letecký provoz.Na bočním pohledu je dobře vidět, že autoři koncepce se snaží maximalizovat prostory, určené přímo pro letecký provozZdroj: DGA, Marine Nationale, Public Domain

Rozložení letové paluby o ploše přibližně 17 000 m2 bylo optimalizováno pro provoz s 90metrovým elektromagnetickým systémem vypouštění letadel (EMALS) a pokročilým záchytným zařízením (AAG) společnosti General Atomics, které se používají na letadlových lodích nové generace amerického námořnictva, a také pro zkrácení cyklů otáčení a vypouštění a vyprošťování s naloženým leteckým křídlem přibližně 30 stíhaček nové generace (NGF) a Rafale M, dvou vrtulových letounů včasného uvědomění E-2D Hawkeye a pěti až šesti vrtulníků NH 90. V případě, že by se letadlo na palubě nacházelo, bylo by nutné zkrátit dobu jeho provozu.

Letová paluba v současné době představuje dva systémy EMALS, jeden na přední části paluby a druhý na šikmé letové palubě, přičemž ten druhý se mírně natočil směrem od podélné osy lodi, aby bylo možné lépe řídit letový provoz. DGA zkoumá i třetí variantu katapultu, který by měl být instalován vedle katapultu umístěného vpředu, podobně jako u amerických letadlových lodí.

F/A-18 i F-35

Podle prezentace DGA může PA NG kromě křídla úderné skupiny letadlových lodí zahrnující letouny NGF, Rafale Marine a E-2D, spolu s NH90 Kajman, pojmout letouny H-160M Guépard Marine a EC-725 s rotačním křídlem a plánuje se, že bude kompatibilní a schopné pojmout několik letounů amerického námořnictva, jako jsou F-35C, CMV-22 a F/A-18, spolu s vrtulníky CH-47 Chinook.

Stanice řízení letu a prostor můstku byly kompletně přepracovány s lepším situačním povědomím a řízením vzdušných operací i vedení lodi. Díky vyčerpávající funkční analýze byl zrušen kuželový design pro umístění senzorů a komunikací, aby se uvolnil prostor pro konvenčnější infrastrukturu, která kombinuje čtyři pevné plochy multifunkčního radaru Thales Sea Fire AESA 3D a také všechny požadované satelitní a konvenční komunikační radomy a antény. Na horním stožáru jsou rovněž umístěny antény RESM a CESM, zatímco dvě věže Safran Paseo XLR nabízejí pokrytí 360 stupňů.

Kromě akustických zařízení dlouhého dosahu (LRAD) zahrnuje obranný balíček nejnovější platformy čtyři 40mm kanóny Nexter/Thales RAPIDFire s jejich vestavěným EO řízením palby, tři zdvojená odpalovací zařízení MBDA SIMBAD RC pro střely Mistral a také odpalovací zařízení pro boj proti torpédům. V posledním případě se jedná o pneumatické odpalovací zařízení Naval Group pro klamné cíle CANTO V.

Zatím nejkomplexnější render nového letounu, vytvořený fanoušky programu na základě doposud známých informací
Společný evropský letoun nové generace se rýsuje ztuha. Má jít ale o superzbraň

Ochrana protivzdušné obrany delšího dosahu má být zajištěna nejméně dvěma osminásobnými vertikálními odpalovacími systémy (VLS) pro střely Aster, přičemž zabudované schopnosti se budou v průběhu životnosti platformy vyvíjet. Podle vedoucího programu DGA PA NG DGA stále zvažuje řadu možností, pokud jde o konfiguraci obranného zbraňového balíčku. Agentura a francouzské námořnictvo však do projektu zahrnuly rezervy pro růst z hlediska prostorů a energetického výkonu pro instalaci energetických zbraní, které by měly využívat dostupný energetický výkon z jaderného pohonu letadlových lodí.

Kdy bude nová loď k dispozici?

V prvním čtvrtletí roku 2023 přijde na řadu fáze detailního rozpracování celého programu, která má trvat až do konce roku 2025, kdy se plánuje uskutečnit systémové funkční přezkoumání. Včetně studií proveditelnosti a definičních studií je současná fáze věnována optimalizaci lodi a umožnění její výroby, přičemž hlavní důraz je kladen na celkovou architekturu a uspořádání, posouzení hlavních výkonů a předběžný návrh hlavních systémů (pohon, letová paluba atd.). Na konci roku 2025 bude rozhodnuto o zahájení vývojové a výrobní fáze, která potrvá přibližně jedenáct let.

 Na veletrhu Eurosatory 2022 byl představen Leclerx XLR v nové kamufláži.
Pancéřová pěst francouzské armády. V Paříži ukázali novou verzi tanku Leclerc

První vyplutí na moře na jaderný pohon z Toulonu je plánováno na začátek roku 2036, zatímco přijetí francouzskou DGA je plánováno na konec roku 2036 a uvedení do provozu na přelomu let 2037 a 2038.

Jedno je jisté již nyní: s novou letadlovou lodí se Francie udrží v klubu nejsilnějších námořnictev a ozvěny francouzské politiky budou díky ní slyšet i v nejvzdálenějších místech světa.