Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) není softwarový update z roku 2020 bezpečný. V ohrožení jsou dle nich především chodci. Podle deníku Independent se odborníci bojí, že by přes upravený klakson neslyšeli výstražné upozornění na projíždějící elektrické vozidlo. „I když může funkce zvýšit nápadnost auta, elektromobily, které tuto funkci používají za jízdy, také zvyšovují riziko srážky,“ sdělili.

Automobily Tesla.
Zranitelná Tesla: Chyba v aplikaci umožnila teenagerovi ovládat cizí auta

Federální bezpečnostní normy pro motorová vozidla (FMVSS) stanovují přesné požadavky na zvukové upozornění pro chodce, které musí vydávat všechny elektromobily a hybridní auta. Automobilky tento zvuk nesmí nijak upravovat ani měnit. K takovým pravidlům se organizace uchýlila, protože tato vozidla jsou podstatně tišší než jejich předchůdci na benzin nebo naftu. „I když je zvuk Boomboxu a upozornění pro chodce jiný, tóny z něj by mohly při pohybu překrývat znění varovného signálu,“ informovala organizace.

Na twitteru se k problému vyjádřil také šéf Tesly, Elon Musk, který se vývojem situace nezdá nadšený. Ze stáhnutí aut s aktualizací viní lidi, kteří většinou ze žárlivosti ostatním zábavu kazí.

Musk musel nechat stáhnout dohromady 578 607 kusů, mezi nimiž byly modely z posledních dvou let Tesla Model X, S a Y. S nimi stáhnul ještě Model 3 z roku 2017 až 2022. Byl to celkem čtvrtý incident, kvůli kterému musela firma nechat povolat určitá auta pro úpravu či opravu.

Už minulý týden muselo zpátky do servisu přibližně 27 tisíc aut kvůli problémům s odmrazováním čelního skla. Začátkem měsíce pak více než 817 tisíc vozů kvůli tomu, že se u některých aut při startu nerozeznělo zvukové upozornění v případě, že řidič neměl zapnutý bezpečnostní pás.

Tesla Model 3.
Nehody samořídících vozidel Tesla? Videa z automobilů odhalují fatální chyby

Firma kromě toho musela tento měsíc upravit přes 50 tisíc aut, která v sobě měly zabudované plně automatické řízení Beta. Tento software umožňoval vozidlům v určitých chvílích projíždět na značku stop, nezastavovat na křižovatkách a nedokázal vhodně odhadnout překážky.

Úplně poprvé svolávala automobilka majitele s auty v prosinci. Tehdy opravili půl milionu vozů kvůli problémům se zadní kamerou a přední kapotou.

Dvě z těchto situací způsobili výrobci, kteří porušili pravidla FMVSS. Zbylé úpravy byly softwarové chyby. Nejnovější problém s bezpečností opraví firma zadarmo bezdrátovou aktualizací softwaru, která tuto funkci deaktivuje v režimu jízdy, neutrálu a zpátečky.

Zdroj: Youtube

Otázky ohledně bezpečnosti řeší firma už delší dobu. Na rizikovost elektromobilů Tesla dříve upozorňovala federální regulátorka Missy Cummingsová, která měla za úkol provést kontrolu systému autopilota. Cummingsová firmu nejednou zkritizovala a elektromobily Tesla později nazvala vraždícími roboty. Podle infromací webu New York Post Musk argumentoval, že už je regulátorka nějakou dobu zaujatá proti jeho firmě.

Šéf elektromobilky se snaží své výrobky bránit a stál si za tím, že naopak bezpečnost podporují. Podle informací NHTSA ovšem nedokázaly auta v režimu autopilota zaznamenat žádná vozidla záchranných složek u dvanácti sledovaných nehod. New York Post sdělil, že tato situace v roce 2018 vyústila v to, že Musk zavěsil během telefonátu s ředitelem Národní rady pro bezpečnost dopravy.

Stanice CNN sdělila, že kromě výhrad vůči plně automatickému řízení podrobuje NHTSA pečlivému zkoumání také funkci videoher.