Je práce v kanceláři už od časných ranních hodin produktivní? Není. Potvrdila to rozsáhlá studie společnoti OnePoll provedená ve Velké Británii. Podle ní by si ranní kávu zaměstnanci měli nechat radši na odpoledne. Informoval o tom deník Independent.

Nejproduktivnější jsou zaměstnanci podle výzkumu v 10:22 hodin. Odpoledne jejich produktivita postupně klesá až do přibližně půl druhé, kdy je jejich aktivita nejnižší. Zde právě přichází ten správný čas na kávu. Pokud ale kofein nezabere, nebo si ji pracovník zapomene dát, nastavá další propad o půl hodiny později. Independent píše, že takové vlny zažívá až 58 procent pracovníků.

Zároveň je produktivita nejnižší na začátku a na konci pracovního týdne. Pondělky a pátky jsou pro téměř čtvrtinu lidí dny, kdy jsou prakticky bez energie.

Pomáhá káva či procházky

Podle výzkumu za snížením produktivního pracovního zapojení může většinou příliš mnoho času u počítače, vyrušování kolegy a nedostatečné přestávky. „Během pracovního dne může být těžké udržet soustředění,“ uvedla společnost Office Freedom, která si výzkum objednala. „Je třeba pracovat v takovém prostředí, kde je míra rozptýlení co nejmenší, což umožní pracovníkům využít svůj čas naplno,“ pokračuje firma ve výčtu rad.

Odborníci rovněž zjistili, že si lidé dodávají energii nejčastěji právě popíjením kávy. Jako další metody povzbuzení následovala venkovní procházka nebo šálek čaje.

Kvůli práci z domova se mnohdy stírá hranice mezi soukromým a pracovním životem.
Do kanceláře jen na dva dny. Češi po pandemii chtějí pracovat z domova

Výsledky výzkumu také naznačily, že se více než polovina lidí cítí lépe v kanceláři mezi kolegy než doma. Pro 38 procent je kolegiální prostředí také důležité pro jejich produktivitu. Práce přímo v kanceláři brání produktivitě jen 22 procentům dotazovaných. Pro ty, kteří se cítí lépe v kanceláři spíše než doma, je důležitá hlavně společnost ostatních a lepší pracovní prostředí.

„Kancelář by měla být místem, kde můžete s kolegy přímo spolupracovat. Pro více než polovinu z nás je právě přítomnost kolegů v práci tím aspektem, kterého si na kanceláři ceníme,“ sdělila mluvčí společnosti. Problémem naopak je, když je v kanceláři hluk nebo vysoká teplota.

Pravidlo dvou minut

K tipům, jak být více produktivní při práci v kanceláři, patří také uspořádání priorit na základě přirozeného pracovního rytmu. Lidé se totiž dělí na dvě skupiny, někteří jsou noční sovy a produktivní jsou spíše ke konci dne, druzí zase ranní ptáčata, která jsou produktivní hlavně ráno. Je třeba zvážit, v jakých hodinách se vy sami cítíte nejvíce bdělí a do nich si naplánovat důležité úkoly. Vrcholy produktivity jsou také často v 90 až 120minutových intervalech, pak je třeba si dát pauzu.

Takzvané noční sovy čelí podle nové studie vyššímu riziku některých chronických onemocnění, cukrovce 2.typu a kardiovaskulárním onemocněním.
Lidem, kteří ponocují, hrozí vážné zdravotní problémy

Krátké přestávky a pohyb obecně jsou dalšími efektivními strategiemi, jak být v práci produktivní. Ráno si třeba můžete jít zaběhat nebo krátce zacvičit a v pracovní pauze zajít na oběd s kolegou. Dalším tipem je udělat si jednoduchý seznam úkolů a dodržovat pravidlo dvou minut. Co je možné udělat do dvou minut, nebo i méně, udělat okamžitě.