Číslo 1: Bobule / Bobule
Komedie vypráví o mladém Honzovi, který se dozví, že jeho dědovi zbývá pouhý rok života. Zaplatí mu tedy výlet do světa a slíbí mu, že se zatím postará o jeho vinařství na Moravě. Dílo spadá do kategorie nekonfliktních, pohodových, laskavých českých komedií, které nabízejí idylizovaný pohled na každodenní život. Ovíněná veselohra láká diváky na vtipné dialogy aspirující na status zlidovělých „hlášek“. Zároveň nabízí zasvěcení do světa vinařů a vinic zasazené do atraktivní moravské krajiny. Vrací se tu také oblíbené téma českých filmů z poslední doby, kterým je setkání cynických, pragmatických lidí z města s přímočarým, ospalým a upřímnějším životem venkova. Hlavní roli hraje hvězda Tmavomodrého světa (2001) Kryštof Hádek.

Číslo 2: Ruce pryč od Mississippi / Hände weg von Mississippi
Jsou letní prázdniny a desetiletá Ema je zpátky na babiččině farmě se svými milovanými zvířaty. Tohle léto je ale všechno jinak. Pan Klipperbusch náhle zemřel a jeho synovec Albert se chce zbavit jeho kobyly Mississippi a na zděděném pozemku plánuje postavit supermarket. Emina babička Mississippi od Alberta koupila, ovšem ten chce najednou koně za každou cenu zpátky. Podle závěti pana Klipperbusche totiž může pozemek zdědit pouze za podmínky, že se bude o Mississippi dobře starat. Emma se rozhodne překazit jeho záměry a zachránit před bezohledným byznysmenem Mississippi i místní obchůdky.

Číslo 3: Martin a kocour / Röövlirahnu Martin
Pohádka ze současného Estonska líčí příběh malého Martina, jemuž k dosažení štěstí pomáhá kouzelný kocour Nitram. Martin se nedávno přestěhoval z Tallinu na venkov, kde je neustále šikanován spolužákem Kevinem a marně se snaží získat náklonnost krásné Marty. Ta totiž dává přednost Kevinovi, jehož motorka a značkové oblečení jí imponují. Martin ve své opuštěnosti nachází přítele a pomocníka právě v Nitramovi. Moderní pohádka může mnohé překvapit nejen lidskou podobou zázračného kocoura, která připomíná Batmana, ale i dynamickým střihem a rychlým střídáním poetických, groteskních a napínavých momentů. Princip pohádky – souboj dobra se zlem – zůstává přitom neporušen a magickou atmosféru navíc zvýrazňuje působivá estonská příroda.

Číslo 4: Obdivuhodný boxer / Beautiful Boxer
Thajské akční drama natočené podle skutečných událostí vypráví o slavném transgender kickboxerovi, který bojoval jako chlap, ale v srdci chtěl být ženou. Parinya Charoenphol (v Thajsku známý pod pseudonymem Nong Toom) věří, že je uvězněn v mužském těle, ale přesto se stane mistrem v nejdrsnějším sportu - v thajském kickboxu. Nejdříve považuje kickbox za dobrý způsob, jak získat peníze pro rodinu, a posléze je pro něho sportem, díky němuž je schopen prozkoumávat vlastní ženskost. Sledujeme jeho dětství, dospívání, kdy putoval zemí jako mnich, i tvrdé dny strávené boxem. Film byl natáčen v devíti thajských provinciích a v Tokiu a samozřejmě nechybí ani strhující utkání, při nichž hrdina poslal k zemi řadu svých protivníků.

Číslo 5: Dech / Soom
Stejně jako u ostatních filmů Kim Ki-duka i zde klíčovou roli hrají symboly a významy, které na sebe nabaluje hlavní vyprávění. Ke snímku tedy nelze přistupovat jako k realistickému záznamu osudů individuálních postav. Identity zdejších málomluvných hrdinů jsou podružné, neboť mnohem zásadnější jsou významy jejich činů. V Dechu se Kim věnuje krizím partnerských vztahů a svazkům, které partnerům neumožňují volně dýchat. Za tímto účelem rozehrává milostný čtyřúhelník, jehož vrcholy představují frustrovaná umělkyně, její manžel, na smrt odsouzený trestanec a jeho spoluvězeň. Vyhrocená podoba jejich interakce pak ukazuje různá pojetí partnerských vztahů. Film obsahuje doslovné či symbolické prvky odkazující k titulu filmu.

Číslo 6: Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem / The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Pojmenovat film Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem (2005) je marketingová sebevražda. Přesto producent a představitel legendárního štvance Brad Pitt trval na tom, že se studio ve smlouvě zaručí, že na titul nesáhne. Nekompromisní název tak naznačuje ambice projektu v rámci současné hollywoodské produkce. Režisér Dominik se pustil do žánru westernu s touhou vzdát poctu tradici i posouvat hranice. Velkolepý vizuální styl nezapře inspiraci Terrencem Malickem, meditativní pomalost přerušovaná občasným násilím zase vliv antiwesternu McCabe a paní Millerová (1971). Rekonstrukce mýtu hrdinství rozehrává aktuální téma celebrit a zločinu a slávy. Filmu dominují herecké výkony Pitta a Caseyho Afflecka jako „zločince“.

Číslo 7: Mongol - Čingischán / Mongol
První část připravované trilogie ruského režiséra Sergeje Bodrova zachycuje dětství a mládí mongolského vojevůdce Čingischána. Dílo navazuje na tradici nákladných epických příběhů, v nichž se prolínají scény velkolepých bitev a melodramatické motivy. Mladý Temudžin, z nějž se později stane bojovník známý jako Čingischán, zde usiluje o získání dívky svého srdce a o sjednocení mongolských kmenů, které se rozpadly poté, co byl zavražděn jeho otec. Snímek se natáčel ve skutečném prostředí kazachstánských stepí a v čínské provincii ve vnitřním Mongolsku. Pro podporu autenticity jsou všechny dialogy ve filmu v mongolském jazyce. Hlavní roli mladého Temudžina ztvárnil japonský herec Tadanobu Asano.

Číšlo 8: Fígle / Sztuczki
Šestiletý Stefek pokouší osud. Žije v polském maloměstě spolu s rozvedenou matkou a starší sestrou, která se o něj stará. Právě ona ho přivede na myšlenku jemného, až magického ovlivňování situací, pokud ale sám něco drobného obětuje. Stefek na nádraží potkává muže, jenž mu připomíná dávno ztraceného otce, a rozhodne se jej namísto každodenního přestupu z vlaku do vlaku nasměrovat až k matčině obchodu. Jemná hra s osudem může začít. Scenárista a režisér Andrzej Jakimowski pracuje ve svém druhém snímku s neherci a reálným prostředím, čímž dosahuje dokumentárního pohledu na periferii. Současně nalézá řadu poetických momentů, v čemž mu vydatně pomáhá kamera Adama Bejarského zachycující atmosféru horkého a zdánlivě klidného léta.

Číslo 9: Až na krev / There Will Be Blood
Adaptace románu klasika americké literatury Uptona Sinclaira Nafta! zasazená do doby na přelomu 19. a 20. století popisuje životní dráhu Daniela Plainviewa, chudého horníka, který se dozví, že v jednom americkém městečku prýští ze země množství nafty. Začne zde těžit a s pomocí tvrdých metod stále více bohatne. To však u některých obyvatel městečka vyvolá vlnu odporu. Řetězec krutostí a násilí nevyhnutelně směřuje ke drastickému konci. Postava bezcitného ropného magnáta zavdala k dalšímu z jedinečných hereckých výkonů britského herce Daniela Day-Lewise. Pozvolna budovanou hutnou atmosféru drsného, realistického snímku umocňuje hudba složená jedním z členů kapely Radiohead Jonnym Greenwoodem.

Číslo 10: Odvlečen / Rendition
Chemický inženýr Anwar El-Ibrahimi, který již dvacet let žije a pracuje v USA, padne v podezření ze spolupráce s muslimskými sebevražednými atentátníky. Odvlečen je první film Gavina Hooda, který natočil v hollywoodské produkci, a přesto tematicky úzce navazuje na jeho předchozí tvorbu. Ve svém debutu A Reasonable Man či oceňovaném Tsotsi se Hood zabýval podsvětím soudobé Afriky. Jako bývalý právník, který se narodil a vyrůstal v Johannesburgu, Hood zdůrazňuje význam podmínek, z nichž jeho hrdinové pocházejí, a souboj jejich vlastního svědomí se zákony dané společnosti. Odvlečen tak není pouhým příspěvkem ke špionážním filmům o boji západních organizací s teroristickými skupinami, protože nad mocné staví osud a činy jednotlivce.

Číslo 11: Umění plakat / Kunsten at græde i kor
Rodinné drama situované do 70. let v Dánsku bylo natočeno podle úspěšného autobiografického románu spisovatele Erlinga Jepsena. Příběh zdánlivě obyčejné venkovské rodiny žijící na dánsko-německé hranici viděný očima jedenáctiletého Allana otevírá téma zneužívání dětí, ale nebojí se na něj podívat s humorem. Otec, vyhlášený pohřební řečník, který dojímá vesničany k slzám, terorizuje vlastní rodinu sebevražednými pokusy a citovým vydíráním. Matka se pokouší otupit drogami, starší syn odchází z domova a dcera končí na psychiatrii. Naivní láskyplný pohled nejmladšího Allana postrádá sebemenší náznak patosu či sentimentu. Hraný debut dánského režiséra vyniká typicky černým severským humorem a průzračně jednoduchým vypravěčským stylem.

Číslo 12: Útěk do divočiny / Into the Wild
Snímek natočený hercem Seanem Pennem vypráví příběh nadějného čerstvého absolventa vysoké školy Christophera McCandlesse, který se rozhodne věnovat veškeré své jmění na charitu a vypravit se pod pseudonymem Alexander Supertramp na osamělou pouť přírodou napříč Spojenými státy přes Colorado a Kalifornii až na Aljašku. Dílo bylo natočené podle knihy Jona Krakauera, inspirované skutečnými událostmi ze začátku 90. let. Pennova netradiční road movie klade velký důraz na zobrazení člověka v sepjetí s krajinou, čímž odkazuje na tvorbu režiséra Terrence Malicka. Zároveň však hrdinovu cestu rámují slovní komentáře v podobě vyprávění jeho sestry Cariny či čtených pasáží z McCandlessových deníků.

Číslo 13: Schröderův báječný svět / Schröders wunderbare Welt
Frank Schröder přijíždí do svého rodiště, vesničky v pohraničním regionu, které sousedí s Polskem a Českou republikou. Je totiž asistentem velkého investora, jenž tady plánuje vybudovat gigantický aquapark s názvem Tropický ráj. Písek se bude dovážet z České republiky, teplá voda zase z Polska… Plán na mezinárodní spolupráci se ovšem brzy začne bortit především díky rozdílným zájmům a rivalitě jednotlivých zúčastněných stran. Schröder se však nevzdává a věci se pohnou. Ale pouze do té doby, než si jeho šéf umane, že v místní „divočině“ musí ulovit vlka… V absurdní komedii z německo-česko-polského pohraničí, kde realita působí téměř surreálně, hrají populární čeští herci Igor Bareš a Lucie Benešová.

Číslo 14: Divoši / The Savages
Ve svém druhém celovečerním filmu dosáhla režisérka a scenáristka Tamara Jenkinsová něčeho velmi neobvyklého – její příběh totiž nutí diváky zároveň se smát i plakat. Dva dospělí sourozenci jsou neočekávaně vytrženi ze svých dosavadních sebestředných životů a nuceni se starat o starého otce, který se nikdy předtím o své děti příliš nezajímal. Představitelé obou hlavních hrdinů Philip Seymour Hoffman a Laura Linneyová, která byla za ztvárnění své role navržena na Oscara, svými výkony umocňují zajímavý příběh, který brilantně a lidsky analyzuje složitou rodinou dynamiku a zobrazuje rodinné drama ve chvílích, jež producenti většinou ignorují. Režisérka úspěšně zobrazila bolest a obavy objevující se v životě každé rodiny.

Číslo 15: Joshua / Joshua
George Ratliff, který před tím natočil dokument o náboženském fanatismu Hell House (2001), vytvořil hororový příběh, který zakomponoval do složitého rodinného dramatu. Film Joshua pojednává o typické bohaté newyorské rodině: úspěšný otec pracuje na Wall Street jako bankéř, matka se rozhodla zůstat doma a starat se o nově narozené děvčátko a jejich předčasně vyspělý syn Joshua je mladý klavírní virtuóz. S narozením miminka se situace v rodině mění a jejich zdánlivě idylický život se začíná rozpadat. Zásluhou vynikajících hereckých výkonů snímek překračuje omezení svého žánru a stává se moderním hororem, který ukazuje, že i ty nejbanálnější každodenní situace skýtají potenciál pro příběh o existenci ďábla.

Číslo 16: Tmavomodrý svět / Tmavomodrý svět
Hlavním hrdinou úspěšného filmového snímku je československý pilot František Sláma (Ondřej Vetchý), který po vyhlášení protektorátu odchází bojovat jako stíhač k RAF. S Františkem jde svou vlast bránit i mladý pilot Karel Vojtíšek (Kryštof Hádek). A právě v britských službách potkávají oba kamarádi osamělou Angličanku Susan (Tara Fitzgerald)…



Kompletní informace a program pardubického Febiofestu najdete ZDE