Konec masopustu. Vrcholné drama v loňském roce zesnulého Josefa Topola, zavede diváky do doby slavnosti masopustu a také do padesátých let minulého století. Jeho uvedení začalo připravovat Východočeské divadlo Pardubice.
Pro inspiraci si herci pod vedením režiséra Břetislava Rychlíka vyrazili do Hlineckého Betléma, souboru lidových staveb s muzeem věnovaným masopustním obchůzkám.

„Právě v době, kdy je dokončována kolektivizace vesnice přijíždí Tajemník, aby přesvědčil posledního soukromého rolníka Krále, který kolektivizaci do poslední chvíle vzdoruje! Jde ale i o tradiční hodnoty. Boj o ně v přímém zrcadlivém propojení se základním příběhem dotváří symbolická rovina maškar – oba příběhy, alegorický i reálný, jsou symbioticky srostlé v jeden. Pro autora navíc není důležitý jen příběh a dramatické situace, ale rovněž básnické slovo – slovo dramatu," nastiňuje děj mluvčí Východočeského divadla Radek Smetana.

„Josef Topol se nikdy nezabýval malými situacemi, jeho hry vypovídají o světě ve velké hloubce a šíři, a tedy mají stále svoji platnost a má stále smysl se jimi inscenačně zabývat. Jistě i proto je Josef Topol jedním z největších dramatiků, které české divadlo kdy mělo," dodal.

První pocity? Magická síla textu
Působivé dílo Josefa Topola Konec masopustu má velikou naději stát se lahůdkou v nabídce Východočeského divadla Pardubice. Její autor rozehrál mezi postavami hru jemných dialogů, které v určitých místech působí až magicky. Všimnete si toho například v dialozích postav a masek, kde z jedné strany slyšíte dialogy obyvatel vesnice padesátých let, kterým z druhého břehu reality odpovídají nadpozemsky působící maškary. Jejich promluvy se chvílemi od sebe vzdalují a zase sbližují. Prostou řeč čeří jemná poetika a vzájemně se doplňují v kouzelném souznění.