„Nebyl jsem sám, kdo tvrdil, že letošní desátý ročník přehlídky nejlepších divadelních komedií – Grand Festival smíchu – byl výjimečný. Už na první pohled nás potěšil program. Šlo o neobyčejně zajímavou dramaturgii, vždyť ze sedm titulů bylo hned šest původních nebo šlo o české premiéry zahraničních her,“ prohlásil předseda odborné poroty, proděkan Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze Zdeněk A. Tichý.

„Ukázalo se, že divadla se nebojí uvádět nové hry a že jsou kvalitní domácí autoři i dramaturgové, kteří dokáží objevit zajímavé zahraniční tituly,“ pravil Zdeněk A. Tichý, podle něhož letošní ročník opravdu patřil k těm nejlepším v celé dosavadní historii pardubické přehlídky.
Podobně se vyjádřila i předsedkyně studentské poroty Anna Hlaváčková: „Velmi nás potěšila dramaturgie festivalu, že do soutěžního programu zařadila moderní hry. Bylo pro nás těžké zvolit vítěze. Výkony byly vyrovnané, každá komedie byla zajímavá něčím jiným,“ svěřila se studentka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

„Mám radost z toho, že dramaturgii festivalu pochválila jak odborná, tak i studentská porota, ale i pan primátor Jaroslav Deml a v neposlední řadě také ředitel našeho divadla Petr Dohnal. Když slyším tolik chvály, tak se až trochu leknu, protože se bojím, co bude příště,“ konstatovala dramaturgyně Grand Festivalu smíchu Jana Uherová.

„Každý rok máme pocit, že ten ročník, který právě skončil, byl ten nejlepší, ale letos si myslím, že je to skutečně oprávněný pocit,“ pokračovala dramaturgyně festivalu.

„Potěšilo mě, že jsme viděli sedm komedií a že šest festivalových cen putovalo do pěti různých divadel. To je úžasné. Je vidět, že festival byl letos velmi vyrovnaný a i nabídka snad byla pestrá. To ale není má zásluha, ta patří divadlům, že tyto tituly hrají. Jsem ráda, že naše diváky zaujala současná, moderní komedie a věřím, že se nebudou bát nových věcí,“ nechala se slyšet Jana Uherová.

„Když jsem vybírala komedie na letošní ročník, viděla jsem opravdu spoustu klasických komedií. Ale ty mě tak nezaujaly jako ty nové tituly. Proto jsem se je rozhodla záměrně shromáždit na jednom místě. Vedle současných komedií jsem však chtěla, aby tu byla alespoň jedna klasická, což byl případ Tenora na roztrhání, který nakonec získal diváckou cenu,“ shrnula dramaturgyně festivalu.

„Moc bych si přála, aby publikum festival bralo jako takovou exotickou dovolenou, kde se může setkat s různými přístupy a tradicemi,“ vyjádřila se Jana Uherová, která si pochvalovala také příznivé reakce na doprovodný program letošního ročníku.

„Velmi pravidelně kontroluji, jak se prodávají vstupenky a myslím, že letos to dopadlo velmi dobře. Všechna představení byla velmi kvalitní a já jsem byla příjemně překvapena, jak hezky rezonovala u diváků. Navíc šlo o tituly, o nichž se hodně mluví a některé z nich jsou i poměrně kontroverzní, jako třeba Pornohvězdy,“ dodala.
„Jsem rád, že po deseti letech můžeme s definitivní platností říct, že Grand Festival smíchu má smysl a že něco přináší. Je vidět, že divadla se komedii věnují a už ne pouze nahodile, že má tento žánr své místo v dramaturgickém plánu repertoárových divadel. Zvlášť letos bylo zjevné, že komediální inscenace mohou s úsměvem na tváři řešit i závažnější témata. To je podle mého názoru cesta a budoucnost komedie,“ domnívá se ředitel pořádajícího Východočeského divadla v Pardubicích Petr Dohnal.
„Jednoduché frašky, které řešily dramatické životní situace bez nějaké přidané hodnoty, už pomalu česká jeviště opouštějí a jsou vytlačovány inscenacemi, jež mají hlubší smysl. Sám si těchto představení vážím a těším se na ně,“ přiznal Petr Dohnal.

„Jde o nezadržitelný vývoj, který divadlo přináší. Před nějakými pěti nebo deseti lety bychom asi těžko hledali tolik současných komediálních her,“ potvrdil ředitel Východočeského divadla, které v letošním ročníku festivalu soutěžilo rovněž s „neokoukanou“ Čistírnou.

„I do budoucna počítáme s tím, že se budeme tímto směrem ubírat. Nechceme se však uzavírat ani klasickým komediím, protože na repetoár patří a jde zase o trochu jinou očistu,“ ujistil Petr Dohnal, jehož potěšil i úspěch členky Východočeského divadla Martiny Sikorové.

Pardubická herečka totiž získala Cenu za nejlepší ženský herecký výkon přehlídky. „Úspěch jsem Martině moc přál. Ona každým dalším výkonem a příležitostí, kterou na našem jevišti dostane, neuvěřitelně roste. Z toho mám velkou radost a jsem přesvědčen o tom, že toto ocenění pro ni bude velkým povzbuzením,“ věří ředitel pardubického stánku paní Thálie. „Přesto mě však její vítězství nepřekvapilo. Výkon Martiny byl opravdu velmi výrazný a vlastně žádný jiný se v ženské kategorii letos neudál. V ostatních inscenacích šlo spíše o úžasné kolektivní výkony,“ podotkl.

„Je to samozřejmě moc krásný pocit vyhrát Cenu za nejlepší ženský herecký výkon přehlídky. Opravdu jsem do poslední chvíle nevěděla, že ji získám, snad jedině z drobných náznaků, které jsem zaslechla, ale které také nemusely vůbec nic znamenat. Je to určitě nejprestižnější ocenění, které jsem kdy obdržela, ale ještě jsem si to pořád nestihla uvědomit, protože jsem měla spoustu pracovních povinností a ještě k tomu mi nebylo moc dobře zdravotně. Celý festival jsem totiž v podstatě proležela,“ přiznala držitelka Ceny za nejlepší ženský herecký výkon Martina Sikorová.