„Ke klenotu české národní dramatiky, který se pravidelně a velmi často objevuje na českých jevištích ve zcela odlišných zpracováních, vedla poměrně klikatá dramaturgická cestička. Kasha se chtěla pustit do dramatizace románu Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové. Nicméně z jeho nastudování nakonec sešlo, a to z hlediska autorských práv,“ vysvětlila dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.

Maryša, která byla poprvé uvedena před bezmála 130 lety, je dodnes považována za jeden z vrcholů českého národního dramatu. Příběh násilím provdané vesnické dívky vzbuzuje i dnes silné emoce a zcela současné otázky.

„Maryša je opravdu velice dobře napsaná hra. Napínavý příběh, postavy, se kterými se dá ztotožnit, práce se žánry, nepředvídatelnost… Ale v dnešní době se jen těžko dá stavět na reálné okolnosti sňatku z donucení. Naopak důvody, proč je Maryša ke sňatku nucena a jakým způsobem, to už zajímavé je. Všudypřítomná manipulace a vnímání lidí jako zboží je téma, vůči kterému stojí za to se vymezit,“ konstatovala režisérka Kasha Jandáčková.

Netradičně pojata bude v pardubické inscenaci titulní role, oproti zvyklostem ji totiž ztvární dvě herečky - Eliška Jechová a Martina Sikorová. „Hlavní postavu jsem se rozhodla rozdvojit, abych podpořila dvojí realitu člověka, kterému byl silou radikálně změněn život. Maryša je jiná před svatbou a jiná po ní. Tím, že k sňatku svolila, definitivně opustila sama sebe. A poslední zbytek svého já z ní manžel vymlátil. Obě její části se ale na jevišti často setkávají. Ať už jako zlá předtucha, nebo jako připomínka toho, co by se chtělo vrátit zpátky,“ podotkla Jandáčková.

Moderní vyznění podporuje i scéna Jána Tereby či výrazné kostýmy Petry Vlachynské. Hudbu pro novinku Východočeského divadla složil Matouš Hejl, který nedávno vyhrál Cenu divadelní kritiky za nejlepší hudbu roku 2022.