Pod titulem, který se poprvé hrál v USA již v sedmdesátých letech minulého století, jsou podepsáni renomovaní autoři – skladatel Stephen Schwartz, autor komerčně veleúspěšného muzikálu Čarodějka, a libretista Joseph Stein, kterého proslavil především Šumař na střeše. Inspirací pro ně byl stejnojmenný francouzský film Marcela Pagnola z roku 1938.
Malá provensálská vesnička Soulady zůstala bez pekaře a jako na smilování čeká na příchod Aimabla Castagneta, který je svými výrobky okouzlí. V rozhádaném společenství se hodně přetřásá jeho manželství – Aimable si totiž vzal výrazně mladší Genevieve. Ta mu jednoho dne uteče s místním mladíkem a manžel ze zármutku přestane péct. Vesničané tak musí hodit za hlavu letité spory, aby přiměli Genevieve k návratu a dočkali se znovu přísunu čerstvého chleba.
Joseph Stein – Stephen Schwartz / PEKAŘOVA ŽENA
Česká premiéra: 11. června 2022, režie: Petr Gazdík, scéna: Petr Hloušek, kostýmy: Eliška Lupačová Ondráčková, hudební nastudování a dirigent: Radek Škeřík a Jiří Kožnar, choreografie: Michal Matěj, dramaturgie: Anna Hlaváčková
Hrají: Tomáš Lněnička, Alžběta Trembecká j.h. / Eliška Jechová j.h., Marek Viteker j.h. / Matěj Štrunc, Petra Janečková, Ladislav Špiner, Martin Mejzlík, Petr Borovec a další
Hodnocení Deníku: 70 %
Základní dějový motiv Pekařovy ženy má trochu nádech červené knihovny, ale autoři dílo odlehčili svérázně načrtnutými postavami vesničanů. Právě v davových scénách je inscenace nejsilnější, a to především proto, že se hercům podařilo vytvořit vtipné miniatury jednotlivých postav. K nejzábavnějším momentům patří spory prostopášného starosty Marquise (další vydařená komediální role Petra Borovce) a místního kněze (Josef Pejchal). Vážnější podtóny do muzikálu vnáší linie manželem utlačované a zesměšňované Hortense (Martina Sikorová). Vtipnou glosátorkou příběhu je majitelka kavárny Denise, kterou Petra Janečková ztvárnila s ohromným citem pro šansonové melodie.
Tomáš Lněnička je do role pekaře Castagneta obsazen trochu proti svému typu, ale daří se mu vytvořit portrét laskavého a pracovitého člověka, kterému chybí „ostré lokty“. V pěvecky náročném partu Lněnička obstál, byť s drobnými problémy v nejobtížnějších částech Schwartzových songů. Pěvecky suverénní je naopak hostující Alžběta Trembecká v titulní roli, skvělou hlasovou dispozici prokazuje hlavně v písni Skřivánek.
VELKÝ ORCHESTR
Hudební složka je hlavní předností Pekařovy ženy, zapamatovatelné melodie si pohrávají s citacemi, francouzský šanson střídají temperamentní jižanské rytmy. Nelehkou partituru interpretuje dvanáctičlenná kapela, což je na regionální činoherní divadlo už pořádně velký orchestr.
Režisér Gazdík zúročil své zkušenosti s muzikálovými tituly a v Pardubicích nastudoval inscenaci s příjemnou retroatmosférou, která má ambici stát se divácky oblíbeným odpočinkovým titulem.