Malý, ale šikovný

I proto se dominanci německého letectva této části války říká Fokkerův úklid.

V tu dobu na scénu vstupuje nový francouzský stíhací dvouplošník Nieuport 11.

První sériové stroje byly dodány na počátku roku 1916 a brzy dokázaly fokkerům své soubojové kvality. Pro své malé rozměry dostaly od pilotů, mezi nimiž je i několik pozdějších es, přezdívku Bébé. A právě tento stroj se stal předlohou pro repliku, která se v úterý představila na chrudimském letišti.

„Letadlo je proti předloze zmenšeno na osmdesáti procentní velikost. K pohonu je použit hvězdicový pětiválec Verner Scarlett 5, který replice dává nejen potřebný výkon, ale i krásný zvuk.

Vzhledem k malým rozměrům a velké obratnosti vyžaduje pilotáž repliky opravdu zkušeného pilota,“ řekl Petr Navrátil z Aviatické pouti a dodal, že právě tento stroj se stane součástí leteckého cirkusu s názvem Letka Aviatické pouti, jež se chce představit příští rok při jubilejním třicátém ročníku populární akce v Pardubicích. Repliku pět let stavěl Petr Svoboda z Brna.

Šťastná náhoda

„Letové prvenství Nieuportu v Letce Aviatické pouti patří tak trochu náhodou. Původně jsme chtěli realizovat stavbu repliky letounu Rapid druhého slavného pardubického průkopníka letectví Eugena Čiháka, ale při přípravách projektu se naskytla příležitost zakoupit již dokončenou a zalétanou repliku Nieuportu,“ uvedl za aviatickou Letku Jan Rudzinskyj.

„Naším cílem je postupně vytvořit sbírku letadel, která by důstojně připomínala, že Pardubice jsou kolébkou českého letectví a k městu toto odvětví již téměř sto deset let neodmyslitelně patří,“ dodal.

Dopravní situace u Uni Hobby v Pardubicích
Parkování u nádraží se znovu komplikuje. Řidiči si připlatí