Počátkem dubna vstoupilo v platnost územní rozhodnutí pro úsek kolem Vysokého Mýta ke Džbánovu před Litomyšlí, tento týden pak bylo vydáno, zatím nepravomocné, územní rozhodnutí pro předcházející úsek z Ostrova k Vysokému Mýtu.

„Jedná se o zásadní posun směrem k dokončení příprav a k zahájení terénních prací na obou úsecích, jež mají v součtu 13 kilometrů. První řidiči by se po nich mohli svézt již v roce 2026,“ řekl poslanec Martin Kolovratník, šéf sněmovního podvýboru pro dopravu.

Zase o kus delší. Dálnice D35, která jako severní alternativa k D1 propojí Prahu s Moravou, má pravomocné územní rozhodnutí k úseku kolem Vysokého Mýta a zatím nepravomocné k předcházejícímu úseku z Ostrova. Stavět se začne v roce 2022, oba úseky by měly Zdroj: ŘSD

K územnímu rozhodnutí pro obchvat Mýta se nikdo nedovolal, u předcházejícího úseku ještě lhůta pro případná odvolání běží.

S většími problémy se potýkalo právě schvalování trasy z Ostrova k Mýtu. Dálnice tady bude muset být podkopána pod vrchem Homole poblíž Vraclavi. Ředitelství silnic a dálnic žádalo o územní rozhodnutí už v listopadu 2017, kvůli změně technického řešení dvoutubusového, více než půl kilometru dlouhého tunelu ale proces nabral dvouleté zpoždění.

Zase o kus delší. Dálnice D35, která jako severní alternativa k D1 propojí Prahu s Moravou, má pravomocné územní rozhodnutí k úseku kolem Vysokého Mýta a zatím nepravomocné k předcházejícímu úseku z Ostrova. Stavět se začne v roce 2022, oba úseky by měly Zdroj: ŘSD

I úsek kolem Mýta se ale potýkal s komplikacemi. Předchozí rozhodnutí zrušil krajský úřad kvůli námitkám části obyvatel Knířova, což je jedna sousední vesnice. Místní se obávali hluku, ačkoliv nejbližší domy ve vsi budou od dálnice vzdálené 700 metrů. Třeba rodinné domy na Pražském předměstí na okraji Vysokého Mýta přitom budou mít dálnici mnohem blíž.

Oba úseky by se měly začít stavět v roce 2022. Ten samý rok bude zprovozněn 27 kilometrů dlouhý úsek D35 z Opatovic do Ostrova.