Termíny realizace se v předchozích letech neustále posouvaly, minulý týden se ovšem konečně poklepalo na základní kámen stavby. Do polí u Opatovic nad Labem vyjedou za pár týdnů bagry a začnou stavět dálnici. Před víkendem byla trasa předána stavebním firmám.

„Společně se sousedním úsekem mezi Časy a Ostrovem máme aktuálně v realizaci 27 kilometrů dálnice D35, které zprovozníme v jednom roce. Právě část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí je tím nejdůležitějším úsekem celé D35, neboť po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Těchto 27 kilometrů je z celé stokilometrové trasy skutečně nejstěžejnějších. Vymístí totiž tranzit z Hradce a Pardubic, oběma městům se hodně uleví. Přitáhnou ale zároveň část kamionů z brněnské D1. Na trase z Prahy na severní Moravu totiž nově minou obě krajská města a mimo dálnici už pojedou pouhých 80 kilometrů.

27 KILOMETRŮ z Opatovic do Ostrova. Oranžově je vyznačena část D35, která byla již předána stavbařům. Hotovo zde bude v průběhu roku 2022.

Obchvaty až v roce 2025

Odnesou to však poslední dvě zbývající města na dnešní „pětatřicítce“ do Mohelnice Vysoké Mýto a Litomyšl. Ty jsou zahlcené už dnes. Jejich obchvaty ve formě navazujících úseků D35 však budou hotovy nejdříve v roce 2025. Spíše však později. Třeba u Litomyšle totiž stále není jasná trasa.

Ještě loni v létě hrozilo, že se zahájení stavby dálnice z Opatovic minimálně o půl roku odsune. Kvůli jedné formální chybě se totiž muselo znovu opakovat celé výběrové řízení. To druhé ale proběhlo už hladce.

„Černý scénář se naštěstí nepotvrdil. Podařilo se vysoutěžit i první úsek navazující na tři kilometry dlouhý fous spojující D11 a opatovickou křižovatku,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Nově zahájený úsek dálnice D35 Opatovice Časy se napojí na tříúrovňovou křižovatku u Opatovic a tříkilometrovou propojku odsud do Sedlic, kde se D35 napojuje na dálnici D11. To je jediná hotová část dálnice ve východních Čechách.

Hned za opatovickou křižovatkou silničáři musí postavit více než kilometrovou estakádu přes záplavové území Labe. Kromě mostů se na úseku do Časů počítá se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Rokytno a Časy. Stavbaři upraví i několik kilometrů navazujících silnic první až třetí třídy.

Druhý úsek z Časů do Ostrova byl předán silničářům již v prosinci, faktické stavební práce tady také začnou až na jaře. Tato část trasy překonává mimo jiné hlavní železniční koridor a těsně za Ostrovem se dočasnou spojkou napojí na státovku I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta.

„Od února probíhá v úseku z Opatovic do Časů kácení stromů, musíme to dělat v době vegetačního klidu. Skončíme do konce března, v dubnu budou dřeviny odstraněny a v květnu nastoupí stavební stroje,“ řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

V provizorním napojení D35 u Ostrova je slabina celé stavby. Krátký úsek z dálnice řidiče navede na stávající státovku 1/17 od Chrudimi, odsud pojedou šest kilometrů po relativně úzké a klikaté silnici, navíc přes jednu obec Stradouň. Až u Zámrsku před Vysokým Mýtem se napojí na stávající státovku I/35.

S úpravami a rozšířením I/17, která by silnici zkapacitnila do doby, než budou postaveny další úseky D35, však ŘSD nepočítá. Už dnes je přitom tato místy nepřehledná silnice místem častých dopravních nehod.

Hrozí u D35 smiřický precedens?
První část dálnice D35 z Opatovic do Časů postaví konsorcium vedené firmou Strabag za 3,4 miliardy korun, druhou část pak pak již dříve vybraná firmu Eurovia za necelé 4 miliardy korun.
Otázkou ovšem je, zda tady nenastane zádrhel po vzoru D11, kde nedávno titíž stavbaři pod pohrůžkou odstoupení od smlouvy donutili ŘSD navýšit rozpočet na stavbu dálnice z Hradce do Smiřic. Ceny stavebních prací totiž v posledních letech stoupají, například úsek D35 z Opatovic do Časů byl nově vysoutěžen za částku o půl miliardy vyšší než při prvním pokusu před třemi lety.
Celá D35 bude severní alternativou k D1. Když se stát rozhodoval, jestli nejdřív opravit D1, nebo postavit D35, na kterou by se pak převedla doprava z rekonstruované D1, rozhodl se kvůli špatnému stavu D1 pro první variantu.