Na nejlukrativnější železniční trati z Prahy do Ostravy vzroste od prosince konkurence. Na trať se chystá další soukromý dopravce – LEO Express.

Na konci loňského září se na dálkovou trať vedoucí přes Pardubice, Ústí nad Orlicí či Českou Třebovou vypravily vlaky soukromého dopravce RegioJet. Firma známého podnikatele Radima Jančury vtrhla na koleje za nebývalé pozornosti veřejnosti a médií. Jančura slíbil cestujícím větší komfort za nižší ceny. Ve svých vlacích nabízí zdarma vodu, kávu a denní tisk.
Cenová válka mezi soukromým dopravcem a Českými dráhami na čas umožnila lidem cestovat za nezvykle nízké ceny. Postupně ovšem došlo k určitému nárůstu k původní výši cen.

Denně 16 spojů

LEO Express chce začít na trase Praha – Ostrava – Bohumín se 16 spoji denně. Tahákem nové společnosti by měly být zbrusu nové vlaky, kterými se konkurenti zatím pochlubit nemohou.

„Naše vlaky přinášejí jedinečné spojení vysoké rychlosti s poskytováním vysoce kvalitních služeb odpovídajících špičkovému západoevropskému standardu. Vycházíme z toho, že lidé většinou vlakem cestují ne proto, že chtějí, ale proto, že musí. A my jim tu jízdu chceme maximálně zpříjemnit, aby cestu s námi strávili opravdu pohodlně. Chceme je zabavit nebo jim v našich vlacích poskytnout klidný a maximálně pohodlný odpočinek,“ zdůraznil Leoš Novotný (na snímku), majitel společnosti LEO Express.

Vlaky by měly jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, cestu z Prahy do Ostravy by měly zvládnout zhruba za tři hodiny. Firma si v těchto dnech podala žádost o kapacity na trati u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Jízdní doba vychází primárně z dovolených rychlostí na trati, trakčních vlastností vozidla a následně z dynamických výpočtů odborných složek SŽDC, které přesně spočítaly jízdní doby mezi jednotlivými stanicemi,“ vysvětlil Jan Paroubek, provozní ředitel firmy LEO Express.
Nové vlaky by tak měly být asi stejně rychlé jako Pendolina Českých drah. Vlaky RegioJet potřebují na cestu o zhruba 25 minut více času.

Kdo skončí?

Zostřený konkurenční boj bude pravděpodobně výhodný pro cestující. Otázkou je, zda je trať vedoucí skrz Pardubický kraj natolik lukrativní, aby dokázala uživit hned tři železniční dopravce.

Při spouštění provozu žlutých vlaků RegioJet se Radim Jančura vstupu konkurence neobával, ale i podle jeho slov se tři dopravci  na trase jen těžko uživí.

„Můj tip je, že skončí České dráhy s provozem vlaků EuroCity a InterCity,“ nechal se před časem slyšet majitel RegioJetu.

Lukáš Dubský