Frekventovaná a přitom v některých úsecích nebezpečně úzká „pětatřicítka" z Hradce na Olomouc se v nejkritičtějších úsecích dočká rozšíření.

Pardubické hejtmanství chce na řadě úseků namalovat střídavé třípruhy, ty současná šířka vozovky ale mnohde neumožňuje. Ty nejen zvýší na silnici nechvalně známé počtem tragédií bezpečnost, ale také přinesou konec kolon. Ministerstvo dopravy už přislíbilo vypracování studie na rozšíření I/35.

„S náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem jsme se dohodli, že ministerstvo zadá speciálně pro silnici I/35 studii, která do září detailně rozebere možnosti rozšíření včetně ekonomického zhodnocení," uvedl hejtman Martin Netolický.

Střídavé třípruhy mají být hlavně na rovných úsecích, kde dochází k častým nehodám. Podle ministerstva je pro vybudování těchto třípruhů nezbytná šíře komunikace 12,5 metru. Stávající silnice má nyní šířku někde dostačující, místy ale jen osm metrů a ne všude bude rozšíření technicky možné.

„Předpokládaná cena rozšíření silnice je až 30 milionů na jeden kilometr, avšak i přesto to považuji za důležité i vzhledem k tomu, že stavba dálnice R35 na sebe nebude v jednotlivých etapách navazovat, navíc první úseky budou hotové až za tři roky. Druhým důvodem je ukončení úprav dálnice D1 až v roce 2020, což s sebou nese zvýšený tranzit na I/35," dodal Netolický.

Se střídavými třípruhy jsou dobré zkušenosti u našich západních sousedů nebo ve Skandinávii. Aby plnily správně svou funkci, měly by se po pravidelných intervalech střídat, v jednom směru by žádný neměl být kratší než 800 a ne delší než 2000 metrů. Kvůli bezpečnosti je třeba výrazně oddělit protisměrné pruhy. Pokud to – podobně jako tomu bude na I/35 – není svodidly, měly by být obě linie dělící dvojité čáry od sebe vzdáleny více, než je na českých silnicích dnes zvykem.

„Dle zahraničních zkušeností v případě použití uspořádání silnice 2+1 bez svodidel dojde ke snížení nehodovosti 30 – 40 % oproti standardním dvoupruhovým komunikacím," podotkl na serveru silnice-zeleznice.cz expert Václav Marvan.
Podle odborníků se třetími střídavými pruhy sice nezvýší kapacita silnice, ale zlepší se komfort řidičů. I když nedoporučují následné zvýšení maximální rychlosti ze stávajících 90 km/h.

Hejtmanství letos také chce pokračovat v billboardové kampani na I/35 zaměřené na bezpečnost, úprav se také dočkají některé křižovatky.