„Ve středu se sešla na ministerstvu dopravy komise odborníků, která má za cíl vyřešit lepší zabezpečení tratí, kde se provoz řídí předpisem D3,“ sdělil na dotaz Deníku Tomáš Johánek z tiskového odboru Generálního ředitelství Správy železnic. Jedním z prvních kroků má být znovuzavedení povinnosti strojvedoucích hlásit se na těchto lokálních tratí ze všech dopraven. „Následně se bude řešit vybavení těchto tratí návěstidly či zjednodušenou verzí systému ETCS,“ doplnil mluvčí Správy železnic.

V Pardubickém kraji je systémem D3 zabezpečeno celkem devět tratí: 016 Holice – Chrudim, 017 Česká Třebová – Chornice, 018 Choceň – Litomyšl, 019 Česká Třebová – Lanškroun, 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický dvůr, 025 Dolní Lipka – Hanušovice, 263 Čáslav – Třemošice, 261 Svitavy – Žďárec u Skutče a 015 Přelouč Prachovice.

Poslední dvě regionální tratě tvoří výjimku, je na nich instalované dálkově ovládané zabezpečovací zařízení. Trať Přelouč – Prachovice je ovládána z Heřmanova Městce. Dálkové ovládání tratě 261 se provádí ze stanice Svitavy.

Pouze jedna mimorádná událost v posleních pěti letech

Podle Nely Friebové z tiskového odboru Správy železnic nebylo za posledních pět let na těchto tratích porušení předpisu D3 příčinou žádné nehody. „Mimořádné události, ke kterým zde v minulosti došlo, vznikly nedodržením technologických postupů ze strany dopravců. Ani v jednom případě nedošlo k ohrožení bezpečnosti cestujících nebo provozu,“ uvedla Friebová.

Drážní inspekce šetřila na regionálních tratích v Pardubickém kraji, které jsou řízené podle předpisu D3, v uplynulých pěti letech pouze jednu mimořádnou událost. „Šlo o srážku osobního vlaku s nákladním vlakem v Ronově nad Doubravou,“ upřesnil tiskový mluvčí inspekce Martin Drápal.

Ke srážce motorové soupravy a manipulačního vlaku došlo 4. března loňského roku mezi Ronovem nad Doubravou a Žleby. Zranění při ní utrpělo šest z 15 cestujících, jedním z nich byl i strojvůdce. Na místo byl přivolán vrtulník letecké zdravotnické záchranné služby. Škoda vyšplhala na 1,5 milionu korun.

Příčinou mimořádné události bylo podle výsledků šetření Drážní inspekce selhání strojvedoucího osobního vlaku. „Nerespektoval pokyn provozovatele dráhy o přeložení místa křižování z dopravny Skovice do dopravny Ronov nad Doubravou, odkud nedovoleně odjel s vlakem do prostorového oddílu směr Žleby obsazeného vlakem Mn 84261, následkem čehož došlo k čelní srážce uvedených vlaků,“ píše se v závěrečné zprávě. Drážní inspekce ve zprávě upozorňuje na nutnost zabezpečit trať systémem ETCS, o kterém nyní ministerstvo dopravy uvažuje.