Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejen projektová nepřipravenost, výstavbu silnic brzdí neschopnost ministerstva

Pardubický kraj - Nejdřív dlouhé spory o trasu, pak dohadování s vlastníky pozemků, do toho chybějící peníze… Podle 15 let starých plánů už měla dálnice D35 z Hradce do Olomouce teď být hotová. Ve skutečnosti není v provozu ani jeden její metr.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Kolik memorand bylo napsáno, kolik planých slibů hlav pomazaných zaznělo v uplynulých 15 letech na adresu „urychlené" výstavby dálnice D35, která má odvést tranzit z přetížené státovky přes Vysoké Mýto a Litomyšl. Kolikrát už byla „prioritou" několika vlád.

Ve skutečnosti se z D35, která má tvořit paralelní alternativu brněnské D1, stal symbol neschopnosti českého státu stavět silniční infrastrukturu. Podle 15 let starých plánů už D35 měla být až do Mohelnice letos celá v provozu. Ve skutečnosti nestojí ani jeden její metr, nepočítaje krátkou propojku z Opatovic k dálnici D11. Na první navazující úsek do nedalekých Časů nyní teprve míří archeologové kvůli záchrannému výzkumu.

Podle řady respondentů Deníkem však není na vině projektová nepřipravenost dálnice, ale celková neschopnost rezortu dopravy. Nejen současného, ale i minulých vlád.

„Výstavbě dálnic brání především neskutečně amatérské řízení ministerstva dopravy a dalších zodpovědných orgánů," řekl například chrudimský podnikatel Lukáš Blažek.

Naráží nejen na D35, ale i na stavby obchvatů a přeložek silnic I. tříd. Třeba právě Chrudim na něj čeká už několik desítek let a stále není hotový. Teď pro změnu kvůli už starým a nevyhovujícím posudků na životní prostředí EIA. Věčně ucpané jsou kvůli kvůli chybějícímu obchvatu i Pardubice a další města.

„Výstavba se neuvěřitelně protáhla a přitom se promrhalo velké množství peněz daňových poplatníků hlavně kvůli legislativním nedostatkům a očividným spekulacím s pozemky," míní pardubický promotér Jan Motyčka.

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu exkluzivní Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek a budeme jej zveřejňovat až do konce června. Dnes jsme se zaměřili na stavbu dálnic.

INDEX DENÍKU pohledem kraje

56%Podle panelistů z Pardubického kraje nese vinu za pomalou výstavbu silnic a dálnic mj. i špatná projektová příprava, odpovědělo tak 56 % dotázaných.

Z odpovědí našich respondentů

Miroslav Petráň, projektant, Pardubice: „Ne. Pokud se ovšem nedostatečnou projektovou přípravou nemyslí to, že po léta nemá stát žádný systém, jak řešit postupně celou dopravní infrastrukturu. Dál tomu nejvíce bránil systém zadávání dopravních staveb, který lze popsat asi následovně. 1) lobbing za stavbu v místě nejlépe lobujících poslanců, 2) Co nejvyšší rozpočet akce, ze kterého se poté nejlépe krade pro potřeby politických stran, zainteresovaných firem a jednotlivců. 3) zadání co největšímu stavebnímu dodavateli, který umí takto získané peníze občanů nejlépe rozdělit těm chudákům, kteří mají jen miliony. Faktorů bránících úspěšné výstavbě dopravní infrastruktura lze najít desítky. Za prostředky, vložené za posledních 25 let do dopravních investic, by musela být už dávno hotová celé síť dálnic a rychlostních železnic v celém Česku."

Daniel Kubelka, ředitel kultur. zařízení Žamberk: „Už při pohledu do Polska je zřejmé, že něco fatálně nezvládáme a to ani nyní za vlády ANO – i když premiér je z ČSSD."

Břetislav Oliva, učitel, Chrudim: „Problém je, že kilometr dálnice je u nás dražší než ve většině zemí Evropy. Komplikované jsou také výkupy pozemků, jak můžeme vidět u D11, nebo zastaralé studie EIA."

Nové dálnice: za čtyři roky 33,4 kilometru

Když stavbaři v roce 1984 poprvé kopli do země a začali u Trmic stavět budoucí dálnici D8, bylo stávajícímu ministru dopravy 25 let. Asi by si tehdy Dan Ťok nepomyslel, že uplyne dalších 32 let a bude to právě on, kdo s dalšími politiky v prosinci 2016 přestřihne pásku a uvede do provozu poslední zbývající 16kilometrový úsek autostrády, která Česko spojila s Drážďany a Berlínem.

Příběh stavby dálnice D8 je extrémní, ale ilustruje šnečí tempo budování dálnic. Na jejich stavbu v době Sobotkovy vlády se zaměřil audit Deníku.
Průměrná doba výstavby dálničního úseku v ČR (dle odhadu společnosti Deloitte) je od výkupu pozemků přes povolování a stavbu zhruba 14 let. Když Sobotkova vláda nastupovala, projektová příprava notně vázla.

Za rok 2014 a 2015 se tak neotevřel ani kilometr nové dálnice. Loni přibylo 16 km zmiňované D8 a teprve rok 2017 bude důstojnější. „Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1," pochválil se už zkraje roku Dan Ťok (za ANO). Když se z toho odřízne „jen" rekonstruovaná D1, letos jde o 17,4 km zcela nových úseků.

Za čtyři roky vlády tedy 34,4 kilometru zcela nových autostrád. K tomu je ale třeba spravedlivě připočítat zahájené úseky, ze kterých budou mít užitek až budoucí vlády (viz graf). V každém případě objem peněz na dopravní stavby vzrostl. Kdyby se vyčlenily jen investice do dálnic a silnic I. třídy, v roce 2014 šlo na tento účel 11 miliard korun ročně, loni už to bylo 20,2 miliardy korun. Zrychlilo se i čerpání z fondů EU – z Operačního programu doprava II. je vyčerpáno 15,5 miliardy korun a pro letošek je plán až 25 miliard. Celkem třetina sumy, kterou do roku 2020 pošle EU.

Řidiči se u nás aktuálně vozí po 1228 kilometrech dálnic. Je však nutné připomenout, že od ledna 2016 došlo ke zrušení rychlostních silnic a přes noc tak v ČR vzniklo 434 km dalších dálnic. V tuto chvíli tak máme hotovo 55 procent naplánované páteřní sítě a její plné dokončení Ťok loni odhadl na rok 2030.

„Paradoxně největší brzdou nejsou v současnosti peníze, ale územní a projektová připravenost," popisuje Pavel Válka, expert na dopravní infrastrukturu z poradenské společnosti Grant Thornton. „Několik let zpátky byla projektová příprava ze strany největších investorů (ŘSD, SŽDC) výrazně utlumena jako součást úsporných opatření v rámci ekonomické krize. Tyto roky přípravy nám nyní chybí," podotýká Válka. V globálu podle něj Česko přichází ročně o desítky miliard korun. Noví investoři nejdou tam, kde chybí spojení. Nejvíce „biti" jsou podle Války jižní Čechy (neexistující D3) či Karlovarský kraj (spojení s Prahou).

Podtrženo a sečteno: Vláda většinu „silničních" slibů z programu splnila. Minusové body bude sbírat za nedotaženou reformu mýta a pozdní změnu zákonů.

Autor: Kamil Dubský, Redakce

27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Velká pardubická 2017.

Na závodišti bude síň slávy

Ilustrační foto

Mistři světa! Zlato z Tuniska má i Rosůlek

Proměnu z ruiny na národní památku připomene koncert

Pardubice - Dílo, které rod Pernštejnů vybudoval jako výkladní skříň a své mocenské centrum, doputovalo do druhé poloviny 20. století jako ruina.

Okresní přebor: Fotbalová Křičeň si nedělala velkou hlavu

Pardubice - Dalšími zápasy pokračovaly o víkendu okresní fotbalové soutěže. Ve šlágru kola vedoucí celek okresního přeboru druhé Ostřešany absolutně nešetřil.

Chystáme on-line: Kolovratník bude odpovídat čtenářům

Pardubice - Poslanec a lídr krajské kandidátky hnutí ANO pro volby do Poslanecké  sněmovny Parlamentu ČR Martin Kolovratník bude čtenářům Deníku ve středu od 10 hodin k dispozici v on-line rozhovoru.

Stotisící návštěvník Východočeského divadla je „za dveřmi“

Pardubice – Východočeské divadlo včera oznámilo, že v nejbližších dnech očekává příchod letošního stotisícího diváka. Jubilejním návštěvníkem, který získá předplatné a hodinky, se může stát kdokoli, do celkového počtu diváků se vedle volně prodaných vstupenek započítávají i abonentky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení