Nové dopravní značení se do konce roku objeví na 630 kilometrech silnic druhé a třetí třídy v Pardubickém kraji. Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK) do této akce investuje kolem deseti milionů korun.

„Debatovalo se o tom už léta. Vodorovné značení bývá obvykle jen na silnicích první a druhé třídy, na komunikacích třetí třídy úplně chybí," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s tím, že z krajské pokladny by mělo na tento projekt putovat pět milionů korun.

Vyšší bezpečnost

Nové značení by mělo přispět k vyšší bezpečnosti a rovněž má za úkol zajistit, aby se silnice neničily víc, než je nezbytně nutné.

„Pokud řidiči uvidí krajnici, budou jezdit víc u středu silnice a krajní část se bude méně ničit. Toto opatření navíc pomůže i bezpečnosti, hlavně v mlze nebo při obtížných klimatických podmínkách," dodal hejtman, podle kterého není takový projekt v České republice obvyklý.

SÚS PK k realizaci projektu využívá dvou provedení. Na vodorovné značení na většině úseků používá klasickou vodou ředitelnou barvu. Na 120 kilometrech aplikuje plastový materiál, který je sice dražší, ale odolnější. Barvy se používají na úsecích s nižší dopravní zátěží. Vodorovné dopravní značení má hned několik důležitých vlastností.

Menší nebezpečí

„Jednak proti starým technologiím vykazuje drsnost, která snižuje nebezpečí smyku, třeba při najetí na mokrou čáru v zatáčce za současného brzdění. Důležitá je také takzvaná retroreflexe, tedy zpětný odraz světla od reflektorů vozidla," vysvětlil ředitel SÚS PK Pardubického kraje Miroslav Němec.

Značení cest je možná na první pohled jednoduchá práce, podle Němce ale nesou silničáři velkou zodpovědnost, jelikož rozměry dopravního značení jsou velmi přesně stanoveny.