JIŘÍ ŠMERAL

Nové logo, které nedávno představil Pardubický kraj, se u veřejnosti nesetkalo s právě přívětivým přijetím. Kritika poukazuje především na jeho zaměnitelnost se švédskou vlajkou.

Autor loga Přemysl Kokeš v tom problém nevidí. „Podobnost se státními symboly jiných zemí není ponížením jeho kvality, ale obhájením. Na modrém kulatém štítě je pomocí čtyř tahů dvěma barvami vytvořen jedinečný a nezaměnitelný znak. Trojrozměrné provedení navíc uvozuje fakt, že se jedná o prostorový celek," uvedl Kokeš v reakci na kritiku loga.

Designér Jakub Fafílek to ale tak jednoznačně nevidí. „Trojrozměrný efekt glóbu (světlo a stín, které dělají z kruhu kouli) vnímám jako hrubou chybu," řekl. Podle něj nelze efekt vytvořit některými tiskovým technologiemi, a značka proto není snadno reprodukovatelná a neměnná.

„Logo nijak neosloví. Nejdůležitější funkcí loga je snadná zapamatovatelnost. Díky emocím, které evokuje, si jej snadno zapamatuji, zanechá ve mě stopu," vysvětlil Fafílek.

Nové logo v něm prý žádnou pozitivní emocionální stopu nezanechá. „Něčím však pruhovaná kulička mezi ostatními značkami přeci jen vyniká. Způsobem, jakým si pamatujete výjimečně špatnou reklamu," uzavřel Jakub Fafílek.
Ani historické souvislosti, kterými je vysvětlována symbolika loga, nejsou příliš přesvědčivé. Podle Přemysla Kokeše je signifikantním prvkem kraje vývoj historických dopravních cest.

SPOJNICE REGIONŮ

„Pardubický kraj je novotvar spojující několik historických regionů a zemí. Spojnicí byla Česká a Trstenická stezka ve směru západ východ a vyjadřuje ji rovnoběžka na globusu. Ve směru poledníku byla podstatná spojnice Vídně a Wroclavi ve východní části regionu," objasnil Kokeš.

Na modré ploše, která je, podle tvůrce loga, barvou podkladu určujícího pole ve znaku Pardubického kraje, jsou tyto cesty symbolizovány zlatými liniemi, které v minulosti přinesly bohatství a vznik historických sídel. „Podstatnou změnou bylo přepsání dopravních cest železnicí, která dala vyrůst méně významným sídlům, aby následně díky ní přerostla v sídla historická. V logu je naznačena červenou linií, která není dotažena na sever, protože zde region železnicí spojen nebyl," vysvětlil autor.

Historik František Musil, profesor Univerzity Hradec Králové, tento názor nesdílí. „Nové logo mě nemile překvapilo. Není na něm nic, co by charakterizovalo Pardubický kraj. Co uvidí každý na první pohled, jsou kříže. Jako znak dopravního významu kraje jsou bez předchozího vysvětlení těžko pochopitelné. Vyvolává to spíše představu, že jde o zdůraznění náboženských tradic kraje," uvedl historik.

Železniční doprava je podle Františka Musila odrazem moderního rozvoje kraje, která se zasloužila i o přesun administrativního centra do Pardubic. „Tato doprava by měla být v logu zdůrazněna, ale rozhodně ne nicneříkajícím křížem," domnívá se Musil.

BEZ SOUTĚŽE

Vedení kraje kritiku spíše odmítá. Jiná věc, která s tím však úzce souvisí, je, co mohl kraj čekat za 50 tisíc korun, které za nové logo zaplatil. V podobných případech bývá zvykem vypsat soutěž, kdy má zadavatel na výběr z více konkurenčních návrhů. Kraj se však rozhodl jít jinou cestou.

„Návrh vzešel od Přemysla Kokeše při přípravě prezentačních předmětů Pardubického kraje. Pan Kokeš jej nabídl za cenu do 50 tisíc korun, které pro tyto účely kraj vyčlenil," sdělil tiskový mluvčí kraje Dominik Barták.