Situace, kterou zažil asi úplně každý, kdo využívá vlakové dopravy mezi městy Hradec Králové a Pardubice: Přeplněné vagóny, kde si není kam sednout a kvůli zpoždění cesta delší jak půl hodiny. Nejde o pravidlo, ale stává se to často –  zvláště ráno.

Od neděle 15. prosince se navíc v celé České republice změnil vlakový jízdní řád. A to přináší další důvod ke kritice: Na zmiňované trase ubylo vlakových spojení, jezdí se pomaleji a ještě si připlatíme. Na plném jízdném z Hradce do Pardubic sice jen o korunu, ale i to se počítá.

Méně ranních spojů

Ke snížení počtu vlaků došlo převážně v ranních hodinách, kdy mezi městy pendluje nejvíce cestujících. Ať už do školy nebo za prací. Mezi šestou a devátou hodinou se ve všední den tak ještě donedávna dalo využít osmi různých spojů. Teď je jejich počet o dva nižší.

Rychlost cestování se snížila řádově o několik minut. A je to znát. Rychlíky, které trasu podle předchozího jízdního řádu měly zvládat pod dvacet minut, pojedou dvacet dva minut. Některé „osobáky" cestu nestihnout ani za půl hodiny. Přitom jsou od sebe krajská města vzdálena pouhých dvaadvacet kilometrů.

České dráhy se hájí tím, že v úseku mezi Pardubice a Hradcem za změny můžou stavební práce. „V úseku Stéblová – Opatovice nad Labem začne modernizace tratě. Bude vybudována druhá kolej, modernizovány zastávky, stanice a zabezpečovací zařízení a zvýšena rychlost až na 160 km/h," vysvětlují dráhy.

Někoho změny těší

Otázkou však zůstává, proč miliardová investice, s jejíž stavbou by se mělo začít až na jaře příštího roku, komplikuje cestování už nyní?
Jedním z důvodů, který také přispěl k delší cestě, je zvýšený počet osobních vlaků, které staví na každé zastávce mezi městy, a které nahradily dosavadní spěšné vlaky.
Pro některé tedy delší cesta, pro jiné výhra. Malé obce jako Stéblová nebo Čeperka se tak dočkaly lepší dopravní obslužnosti, na niž si už dlouho stěžovaly.

Veronika Skřivanová