Je to dilema, jízda na hraně, ale musí to jít. Když záchranáři jedou k požáru nebo pacientovi, musí spěchat, i když tomu stav silnic není nakloněn. Třeba jako v pátek, kdy meteorologové varovali před tvorbou ledovky.

„V zimě jsme pomalejší. Problém je nejen se stavem silnic, ale i provozem. Naše auta jsou velká a na zmrzlé vozovce se brzdná dráha prodlužuje. O to větší si musíme držet rozestupy a do toho předvídat, co někteří řidiči před námi vyvedou," vyjmenovává nástrahy Miroslav Kolář, strojník hasičského vozu na stanici v Pardubicích.

Za pravdu mu dává kolega od záchranné služby. „Jezdí se na hranici možností, zvlášť když musíte splnit limit dvaceti minut a jedete do odlehlé oblasti. Kombinace omezeného času, ledovaté silnice a toho, co předvádí někteří řidiči, je někdy neuvěřitelná," říká Petr Sejpal, řidič u ZZS Pardubického kraje.

CHTĚJÍ ŠKOLY SMYKU

O krizové situace při takové jízdě není nouze a právě i kvůli tomu by řidiči záchranky přivítali více kurzů zaměřených na smyky a řízení na polygonech.

„Je lepší si krizovou situaci se sanitkou vyzkoušet na bezpečném místě. I po těch letech zkušeností bych do takového kurzu kdykoliv šel, a to asi každý řidič zde," neváhá Petr Sejpal, jenž za volant sedá od osmnácti let. „Teď je mi padesát a se sanitkou pod majákem jezdím dvacátým rokem. Přitom jediná nehoda, kterou jsem ve službě měl, byla sražená srnka, která vyběhla před auto mezi domy v Dolní Rovni," vzpomíná.

Jak řidiči záchranářů, tak hasičů mají k opatrnosti důvod. Závisí na nich nejen životy kolegů, ale i těch, kteří čekají na jejich pomoc. Maják a siréna ale ze zmrzlé nebo neprohrnuté vozovky sjízdnou neudělá.

VODA AUTEM ZAMÁVÁ

„Máme výhodu, že jsou naše auta velká, a tudíž projedou závějí. Má to ale i druhou stránku, a tou je, že také mnohem snadněji sjedou do příkopu. Od krajnice se raději držím dál," říká hasič Miroslav Kolář.

Chování hasičského auta na silnici ovlivňuje i voda, kterou v nádrži veze. Setrvačnost hasičské cisterny je faktor, který řidič podcenit nesmí. „Záleží, co je to za auto. Když má vysoko těžiště, je to horší. Když je plná cisterna, chová se to ještě normálně, nejhorší je poloprázdná, proto se voda doplňuje ihned po zásahu," dodává Miroslav Kovář.