Dalších patnáct nových vozů nastoupilo včera slavnostně do služby u záchranky v Pardubickém kraji. Oficiálního předání se ale účastnilo jen deset aut. Zbývajících pět už v té době v „ostrém výjezdu" sloužilo pacientům.

Nákup nových vozů za 79 milionů korun byl tentokrát financován z evropských dotací. Celkem se za ně pořídilo 25 sanitních vozů a jejich vybavení. K tomu další přístroje a pomůcky i komunikační výbava záchranářů. Každé ze šestnácti stanovišť záchranné služby v Pardubickém kraji se tak může těšit na nové „žihadlo" v garáži. Nejvíce nových vozů zamíří na Orlickoústecko. „Na Orlickoústecku mají posádky obtížnější terén než třeba v Pardubicích a také dlouhé dojezdové časy jak k pacientům, tak následně ke spádovým nemocnicím. Tím pádem ta auta stárnou rychleji," uvedl ředitel krajské zdravotnické záchranné služby Pavel Svoboda.

250 tisíc je hranice

„Po pěti letech se sanitka vyřazuje. Je to takový evropský standard. Zásahová vozidla by neměla mít najeto více jak čtvrt milionu kilometrů. Nové vozy jsou diesely, které by měly vydržet více, ale v režimu záchranné služby musíme jezdit, jak se říká, stylem brzda plyn, i když tím auto trpí. Ovšem s tím se nedá nic dělat, k pacientům se spěchat musí," sdělil Pavel Svoboda.

Nová auta mají dnes už standardní výbavu, jako je náhon na všechna čtyři kola nebo vytápění zadního prostoru. Umožňují transport dětského inkubátoru. Obsahují také přístroje, které jsou schopné předávat naměřená data o pacientovi do nemocnice ještě dříve, než tam sanitka dorazí. Mají však také vylepšení, která vzešla z praxe a zkušeností záchranářů.

Vylepšení z praxe

Zdroj: DENÍK/Jiří Sejkora

„Například palubní deska už obsahuje zabudovanou navigaci. Tím pádem nemáme na předním skle přicvaknutý držák, kvůli němuž nešla pořádně otevřít palubní deska. Navigace v palubní desce také neláká zloděje. Dalším zlepšovákem jsou třeba i zabudovaná světla na bocích vozu, která pomáhají osvětlit prostor kolem sanitky v noci. To není sice nic nového, ale od poslední dodávky firma zdokonalila konstrukční řešení a světla je víc než u starších modelů," popsal „zlepšováky" záchranář Aleš Malý.