Litr piva levnější než litr benzinu? Ano, jako v jediné zemi v Evropě.

Pamětníkům při té vzpomínce srdce zaplesá. Ještě před 45 lety, v roce 1967, stálo pivo 1,10 koruny. Tehdy skokově zdražilo na 1,70, v roce 1984 pak stouply ceny na 2,50 Kčs. Za tuto cenu bylo pivo k dostání ještě v revolučním roce 1989.

Pohonné hmoty za minulého režimu – nejen dnes, jak mnozí namítají – však rostly ještě dramatičtějším tempem. V roce 1974 po světové ropné krizi litr tehdejšího benzinu zdražil o 100 procent na 4,40 koruny. V 80. letech poskočil opět dvojnásobně na 8,80 tehdejší společné měny  a poslední velký nárůst zaznamenal tehdy nejpoužívanější speciál v roce 1991 –  o 50 procent.

Ještě před pár lety, na přelomu milénia, tak litr točeného piva, českého národního nápoje, vycházel levněji než litr benzinu. Cenový poměr byl zhruba 25:30 korun/litr, pokud jsme vycházeli z cen ve středně drahé  hospůdce.

Dnes už točené pivo za takovou láci není, za dvě dvanáctky dáme v lepším případě 50 korun. Ale u lahvového piva je situace jiná. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu vychází průměrná cena „výčepního světlého lahvového piva“ – rozuměj klasické „desítky“ – v marketech na rovných 10 korun.

A pak, že je draho. I přes rostoucí ceny benzinu si ho za průměrnou českou výplatu můžeme natankovat více než dvakrát tolik než za Husákova prezidentství. A s pěnivým českým „lahváčem“ je to obdobné – můžeme si ho koupit dokonce třikrát tolik než v roce 1989.