"Společně se sousedním úsekem mezi Časy a Ostrovem máme aktuálně v realizaci 27 kilometrů dálnice D35, které zprovozníme v jednom roce. Právě část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí je tím nejdůležitějším úsekem celé D35, neboť po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1," řekl k zahájení stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Andrej Babiš a Dan Ťok při zahájení výstavby dálničního úseku
D35: Kolik slibů unese papír? Alternativa k ucpané D1 nestojí ani po 10 letech

Úsek Opatovice - Časy se napojuje na tříúrovňovou křižovatku u Opatovic a úsek Sedlice - Opatovice, který umožňuje napojení D35 na dálnici D11. Úsek Opatovice - Časy zahrnuje víc než kilometrovou estakádu přes záplavové území Labe. Kromě mostů počítá se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Rokytno a Časy, na trase budou i čtyři okružní křižovatky. Stavebníci upraví i několik kilometrů navazujících silnic první až třetí třídy. V soutěži na výstavbu uspělo sdružení firem Strabag, M - Silnice a SMP CZ.

Kácení stromů

"Je to stavba, která odstartovává nejdůležitější dálniční spojení v České republice," řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čočka.

Práce na velké křižovatce v Opatovicích skončily v roce 2015. Naváže na ni kilometrový most. "Od února probíhá kácení stromů, musíme to dělat v době vegetačního klidu. Skončíme do konce března, v dubnu budou dřeviny odstraněny a v květnu nastoupí stavební stroje," řekl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr. V úseku Časy-Ostrov začnou faktické stavební práce také na jaře, dodal Vebr.

Ilustrační foto.
ŘSD napravuje chybu, podruhé vyvlastnilo pozemek pod D3 u Budějovic

Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Po jejím otevření by se mělo ulevit městům a obcím na trase současné silnice I/35, která nyní z velké části slouží tranzitní dopravě. V Pardubickém kraji obejde Vysoké Mýto a Litomyšl. Novou trasu by mohli využívat řidiči jedoucí z Prahy do Olomouce a Ostravy.

Jeli by nejdříve po D11, u Opatovic by najeli na D35, po níž by se dostali až do Lipníku nad Bečvou. Tam by se napojili na D1 do Ostravy. Odlehčila by se tak trvale přetížená D1 mezi Prahou a Brnem.

Na úseky D35 v Pardubickém kraji navážou silniční přivaděče od obcí. Státní fond dopravní infrastrukutry letos dá kraji téměř 200 milionů korun, na všechny stavby až 2,7 miliardy korun, uvedl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Hejtmanství si práce velmi hlídá, aby byly včas hotové, uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

"Přivaděče v mnoha případech znamenají také obchvaty mnoha měst a obcí. Některé začínáme realizovat už v letošním roce, paradoxně tak na Litomyšlsku budou dřív než trasa D35," řekl hejtman.

Ilustrační foto.
Mají ulevit Brnu. Příprava obchvatů městských částí ale trvá roky