Studii na toto téma vypracuje Univerzita Pardubice, která zvítězila ve veřejné zakázce. Analýza vyjde na jeden milion korun. Výsledek by měl být znám do konce tohoto roku.

Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek, bývalý boss železničářských odborů, tím chce dokázat, že autobusy jsou oproti poloprázdným motorákům nevýhodné. Dušek proto obnovuje lokálky, které byly v minulých letech zrušeny. Rovněž se odklání od páteřního systému spěšných vlaků na regionálních tratích. Co na tom, že budou jezdit pomaleji. Podstatnější pro Duška je, že zastavují všude.

„Není pravdou, že autobusová přeprava je třikrát levnější než železniční. Kde máte započítané opravy silnic a další negativní důsledky autobusů?" tvrdí například Dušek.

Dušek proto chce veřejnosti předložit přesnou analýzu, kolik skutečně autobusová doprava stojí.

„U vlaků je to dáno tím, že veškeré externí náklady jsou zahrnuty v nákladech Českých drah. U autobusů i kamionů to tak dodnes není. Silniční dopravce například nehradí šetření nehod, dopravní značení, vybudování a údržbu zastávek, náklady spojené s udržováním dopravní infrastruktury," dodal.