VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Záchranář: Večer to bylo na panáka, ale nedařilo se mi ani usnout

Horní Ředice /ROZHOVOR/ - Nehoda autobusu pohledem záchránáře pardubické záchranky Michala Maška. Z místa řídil odsun šedesáti raněných.

9.11.2018
SDÍLEJ:

Michal Mašek na místě nehody. Právě on měl za záchrannou službu na starost organizaci ošetření a přesun šedesáti lidí, kteří cestovali v havarovaném autobuse.Foto: @SejkPcePhoto/Jiří Sejkora

Ten den měl Michal Mašek za sebou pět běžných výjezdů. Pak ale po třetí hodině přišla zpráva, při které se každý záchranář v duchu lekne. Nehoda autobusu, desítky zraněných. Začal tím kolotoč událostí, který se začal otáčet kolem něho. "Naše první informace byla: autobus mimo vozovku a je v tom padesát zraněných. Cestou jsme vlastně nečekali nic, spíš jsme přemýšleli nad tím, jak to celé zorganizovat," vzpomíná Michal Mašek.

Nehoda linkového autobusu u Horních Ředic prověřila záchranáře opravdu důkladně. Tohle nebylo cvičení, bylo to doopravdy. A Michal Mašek na místě nehody řídil třídění a odsun všech zraněných. 

To, co záchranka u nehody s velkým počtem zraněných dělá, se vymyká obvyklému scénáři. Nejprve je důležité udělat mezi zraněnými "pořádek" a tomu celému musí někdo velet. Proč právě ty?
Hromadná nehoda ruší obvyklé postupy. První z nás na místě se automaticky stává velitelem a místo o zraněné se stará o organizaci. Posádku z Holic, která tam byla první, jsem ale hned po příjezdu střídal. U záchranky pracuji jako školitel a tohle je jedna z věcí, která je přímo moje parketa.

Proč pacienty nejprve "jen" třídíte? Z laického pohledu to vypadá jako zdržování.
V tu chvíli je pro nás důležitý kvalitní systém, a aby ho všichni naši lidé znali. Musíme se v hlavě přeprogramovat na to, že priorita není jednotlivý pacient, ale všichni zranění. Proto je první krok jen roztřídění, až z toho vyjdou priority. Hodně přecházíme k těm organizačním věcem a péči o pacienty necháváme až na později. Zní to zvláštně, ale v konečném důsledku to znamená, že pomoc dostanou nejdříve ti nejhůře postižení.

Na hlavu řídícího záchranáře přitom padne u takhle velké nehody doslova balík věcí…
Na začátku je to hodně o komunikaci s operačním střediskem, domluvit se s velitelem hasičů o bezpečnosti prostředí, jak to bude se zraněnými, nezraněnými, jakými způsoby budeme komunikovat a především – jak se domluví nemocnice. I šedesát lehce zraněných poslaných do jedné nemocnice je špatně. Nesmíme tu mimořádnou událost pouze přesunout z místa nehody do nemocnice. A ani nemůžeme všechny posádky hnát jen tam, aby pak kvůli zlomené noze u mimořádné události, nezemřel někdo v jiné části kraje na infarkt jen proto, že už nezbyla žádná posádka k výjezdu.

Jsi školitel záchranné služby. Dá se na takovou situaci ale připravit?
To nejde nikdy, teď to vím. Pomůže nám s postupy, odhalováním chyb, ale na ten kolotoč, kdy musíte na místě myslet doslova na všechno a přizpůsobit postupy prostředí a situaci, na ten ne. Já upřímně jsem rád, že jsem tam měl kolegy, kteří se snažili a udělali, co měli.

Vážná nehoda na Holicku. Autobusu s asi padesáti lidmi za jízdy zřejmě praskla pneumatika a převrátil se do pole.

Nehodu autobusu se záchranářům podařilo vyřešit za hodinu a tři čtvrtě. Je to hodně? Je to málo?
To u takové nehody je nadstandardní čas. Pro pacienty v zeleném (nejméně závažném pásmu) máme na odsun z místa až několik hodin. V tomhle případě jsem pro jistotu požádal jak o nouzový kontejner a stan záchranné služby, tak o evakuační autobus hasičů. Ve finále jsme ale využili jen autobus, protože většina lidí byla zraněna jen lehce nebo spíš vůbec. V autobusu jsme je měli pohromadě na jednom místě a v pohodlí. Těch deset zraněných se nám podařilo rozdělit do nemocnic ještě před příjezdem záchranářského stanu.

Už na místě nehody se říkalo, že u téhle nehody se štěstí hodně přičinilo.
V podstatě ano – dva dny předtím jsme měli cvičení v Hřebči, které bylo dějově téměř totožné a jeho rozbor už jsme si stihli provést. Další věc byla, že ten sráz nebyl větší a autobus jen lehnul, než aby se přetočil přes střechu. Být tam betonový mostek nebo strom, zase by to vypadalo jinak. Také mohla prasknout levá pneumatika a ten autobus mohl v protisměru čelně trefit náklaďák. Velká klika byla i to, že se to stalo ve dne, bylo sucho a kolem rovná pole, která se dala využít. A navíc – většina cestujících byli mladí lidé, studenti, kteří ten pád přestáli relativně dobře.

A jaký byl tvůj osobní pocit, když to celé skončilo? Bylo to na panáka?
Jo, večer to bylo na panáka, ale ani jsem ho nezvládl. Místo toho jsem chtěl spát a ani to mi nešlo, protože jsem na to musel myslet a přehrávat si to pořád dokola. Byl to psychický nápor. Těch informací přese mě teklo strašlivě moc. K tomu komunikace na všechny strany i to, že celou komunikaci musíte přenastavit z obvyklé kolegiální na velitelskou rozkazovací, ani to nebylo jednoduché,“ uzavírá Mašek.

Autor: Jiří Sejkora

9.11.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 20 000 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení Dělník/dělnice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce Chvaletice. , Nástup možný IHNED. , Pracovní doba: od 6:00 do 14:30, Pracovní náplň: pomocné práce, údržba venkovních a vnitřních prostor, Zaměstnanecké výhody: Podnikové stravování, , První kontakt e-mailem (všední dny od 8:00 do 14:00) nebo telefonicky.. Pracoviště: Ep chvaletice s.r.o., K Elektrárně, č.p. 226, 533 12 Chvaletice. Informace: Jan Svoboda, +420 724 279 030. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 20 000 Kč Všeobecné sestry bez specializace Všeobecná sestra bez specializace. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Místo výkonu práce Nemocnice Pardubického kraje - Pardubice. , Požadujeme:, - Odborná způsobilost dle zákona 96/2004 Sb. v platném znění, - Zdravotní způsobilost, - Trestní bezúhonnost, - Ochota pracovat v nepřetržitém provozu, Nabízíme:, - Perspektivní pozici v akreditované nemocnici, - Zaměstnanecké benefity , - Ubytování, - Možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu, - Nástup možný ihned, - Místo výkonu práce: Pardubická nemocnice (Kyjevská 44, Pardubice), Zaměstnanecké výhody: 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, možnost stravování v rámci areálu, 2 dny zdravotního volna…, Vhodné i pro absolventy. , První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Nemocnice pardubického kraje, a.s., Kyjevská, č.p. 44, 530 03 Pardubice 3. Informace: Alena Brandová, +420 466 011 301. Zákaznický servis - Zákaznický servis Pracovníci v zákaznických 28 000 Kč Pracovníci v zákaznických kontaktních centrech Podpora zákazníků v německém jazyce pro největší e-shop na světě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice. , Operátor zákaznické linky největšího online shopu na světě, 28 000 Kč za měsíc, Práce na plný úvazek, Hledáme člověka, který se nebojí zvednout vyzvánějící telefon a zvládne zajišťování hovorů na zákaznické lince největšího online shopu na světě a vyřizování administrativních úkonů spojených s nákupem v zahraničním E-shopu., U nás nemusíte sedět u telefonu 8 hodin. Nabízíme možnost práce na zkrácený úvazek, nebo brigádně (140,-Kč/hod). Nečekáme zázraky a studenti jsou u nás vítáni., Všechno Vás naučíme! Stačí nám, když budete umět komunikovat v německém jazyce na úrovni (B2) a budete časově flexibilní. , Nabízíme 28 000,- Kč - 30 000,- Kč měsíčně + benefiny (vysoké bonusy za doporučení nových zaměstnanců, jazykové kurzy, stravenky, 25 dní dovolené, Multisport kartu, firemní snídaně, akce a mnoho dalšího..)., Zaměstnanecké výhody: Vysoké bonusy za doporučení nových zaměstnanců, jazykové kurzy, stravenky, 25 dní dovolené, Multisport kartu, firemní snídaně, akce a mnoho dalšího, , Nabízíme také relokační balíček v hodnotě 20.000,- Kč., , Pokud jste dočetli až sem, neváhejte nás kontaktovat!, První kontakt telefonicky (Po - Pá 8:00 - 20:00) nebo e-mailem. , Petr Bača, petr.baca@cz.teleperformance.com , Pardubice. Pracoviště: Teleperformance cz, a.s., Sukova třída, č.p. 1556, 530 02 Pardubice 2. Informace: Leona Schovancová, . Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 17 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Operátor/ka ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Místo výkonu práce Holice. , Náplň práce:, " příprava materiálu a jeho třídění, " provádění přípravných a pomocných prací, " obsluha jednoduchých strojů a zařízení, " obsluha výrobních linek v elektrovýrobě, " jednoduchá kontrola výrobků dle technické dokumentace., " třídění a evidence výrobků , Požadujeme:, " manuální zručnost, přesnost a spolehlivost, " ochotu pracovat ve dvousměnném provozu, případně v třísměnném, " zodpovědný přístup k práci, " nástup možný ihned, " čistý rejstřík trestů, Směny (6:00 - 14:00, 14:00 - 22:00), , První kontakt e-mailem, telefonicky (PO - PÁ od 8:00 do 12:00) nebo osobně (PO - PÁ od 8:00 do 15:00). Pracoviště: Bv elektronik s.r.o. - provozvona holice ii, Vysokomýtská, č.p. 1104, 534 01 Holice v Čechách. Informace: Klára Břízová, +420 739 247 420.

Tomáš Pelikán, René Živný a Štěpánka Fraňková

Odstupte a neškoďte vyzývají Evropští demokraté Babiše

Připomínku událostí 17. listopadů uspořádala v předvečer státního svátku Univerzita Pardubice.

Univerzita si připomene boj studentů již v pátek

FOTO/VIDEO: Letecká nehoda: zásah, záchrana i počítání mrtvých

Pardubice - Záchranáři v Pardubickém kraji prošli další zkouškou: zvládnout leteckou nehodu.

Hokejbalový východ Čech s Prahou zametl

Pardubický kraj - Dvojnásobný a úřadující mistr Kert Park Praha dvakrát v této sezoně nebodoval. A vždy u toho byly Pardubice. Nejdříve v září vykradly jeho hřiště v pražských Lužinách a teď si zchladily finálovou žáhu také v domácím prostředí.

Protidrogový vlak zastaví v regionu dvakrát, v Pardubicích a v Přelouči

Pardubice, Přelouč - Do Pardubic a Přelouče přijede protidrogový vlak, projekt Revolution Train usiluje o protidrogovou prevenci.

Hradubice: Mezi kraji autobusem

Východní Čechy - Hradecký dopravní podnik má v šuplíku projekt „Hradubice“. Se svými autobusy by mohl zajíždět i do pardubického regionu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT