Co obyvatele Pardubického kraje trápí nejvíce? Pokud bychom brali za směrodatnou anketu, která je zveřejněná na krajském webu,  byla by to oblast dopravy.

Dopravní obslužnost by podle hlasujících měla být prioritou vedení kraje více než třeba zdravotnictví či sociální oblast.
Nový náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek nešetří kritikou na současný stav dopravní obslužnosti a připravuje rozhodné kroky.
„Už příští týden dostanou starostové měst a obcí nabídku, aby připomínkovaly jízdní řády z roku 2011. Je to jediný pevný bod, kterého se můžeme zachytit," konstatoval Jaromír Dušek.

První změny budou v březnu

Lze tedy očekávat, že se i v tomto roce budou každou chvíli měnit. První změny se připravují již na březen, k rozsáhlejším úpravám jízdních řádů by mohlo dojít v červnu.
Některé úpravy musel už Jaromír Dušek řešit i s představiteli Olomouckého kraje. Řešilo se, jak zlepšit dopravní obslužnost na hranicích obou krajů.

„S mým kolegou z Olomouce jsme se shodli nejen v názorech, ale domluvili jsme se také na budoucí spolupráci. Chceme jít cestou koncepčního řešení, takže jsme si vytyčili několik kroků, jak budeme prostřednictvím odborných útvarů obou krajů postupně připravovat a realizovat změny. Ty se budou týkat zejména železniční dopravy," vysvětlil pro Deník Jaromír Dušek.

Ceny jízdného určuje organizátor

Zda se bude měnit i cena jízdného, zatím není jisté. Ceny ve veřejné dopravě nastavuje organizátor regionální dopravy, tedy firma OREDO. Autobusoví dopravci si určují jízdné sami jen u dálkových linek, které provozují bez příspěvků hejtmanství. Pardubický kraj nyní doplácí asi 18 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy.
Podle Jaromíra Duška by se ale mohlo jízdné v tomto roce o několik procent zvýšit.

Programové teze v dopravě

„Zatím je to jen úvaha, možná by k tomu mohlo dojít na jaře," řekl na konci loňského roku náměstek hejtmana Pardubického kraje. 

• dopravní obslužnost – analýza stávajícího stavu, řešení oprávněných podnětů ze strany obcí a veřejnosti

• zkvalitnění a zefektivnění činnosti OREDO ve spolupráci s Královéhradeckým krajem včetně případných organizačních změn

• podpoření investic do dopravní infrastruktury se zapojením fondů

Opozice je smířlivá. Trnem v oku jen OREDO

Vzácná shoda mezi krajskou koalicí a opozičními stranami bude nejspíš panovat v oblasti dopravy. Opoziční politici byli totiž vždy kritiky optimalizace dopravy v podobě, kterou představila firma OREDO. V tom se se současným náměstkem hejtmana zodpovědným za dopravu Jaromírem Duškem shodnou.

Jaroslav Zedník„Měl jsem schůzku se starosty okolních obcí a dali jsme dohromady připomínky k vlakové i autobusové dopravě. Po konzultaci s vedením Pardubického kraje by mělo vzniknout memorandum," uvedl starosta České Třebové a zastupitel za TOP 09 Jaroslav Zedník , který patří k nejhlasitějším kritikům jízdních řádů.
Změnu ve vedení resortu krajské dopravy Zedník přivítal. „Konečně ten post obsadil někdo, kdo dopravě rozumí," podotkl Jaroslav Zedník s tím, že se výrazně zlepšila komunikace mezi starosty a vedením kraje.

Změny prý měly přijít již dávno

Zatímco z některých částí kraje se ve druhé polovině loňského roku již ozývaly hlasy, že se jízdní řády stabilizovaly, starosta České Třebové si to nemyslí. „O stabilitě v systému veřejné dopravy nelze vůbec mluvit. Ke změnám ale mělo dojít již dávno. Ambice optimalizace byla dobrá, provedení bylo ovšem tragické. Bývalý náměstek hejtmana Jan Tichý bohužel neuměl přiznat chybu," nechal se slyšet Jaroslav Zedník, podle kterého by do budoucna bylo nejlepší, aby měl dopravní obslužnost na starosti krajský odbor dopravy a ne firma OREDO.

Co se dělo ve veřejné dopravě kraje v loňském roce?

LEDEN. Nové jízdní řády přinášejí obyvatelům kraje velké problémy. Spoje mají zpoždění, nenavazují na sebe a k prvním změnám proto dochází již necelý měsíc po začátku platnosti optimalizovaných jízdních řádů.

Tehdejší hejtman Pardubického kraje Radko Martínek se rozhodl na vlastní kůži vyzkoušet dopravu v kraji. Za dva dny otestoval deset spojů, o dopravní obslužnosti hovořil také se starosty.
„Cesta pro mě byla velmi poučná, v některých případech se připomínky ukázaly jako neopodstatněné. Například návaznost autobusu z Jevíčka na vlak z Velkých Opatovic do Skalice nad Svitavou zafungovala velmi dobře. Někde jsem se však přesvědčil, že bude muset dojít k úpravám jízdních řádů, aby spoje lépe vyhovovaly lidem a nenabíraly zpoždění," prozradil na základě osobní zkušenosti hejtman Radko Martínek.

ÚNOR. Krajským radním se nelíbí nové jízdní řády. Svou nespokojenost s dopravní obslužností vyjádřili radní na svém jednání a hned také zástupce firmy OREDO zaúkolovali.
Ke každé připomínce, kterou technologové společnosti obdrželi, museli vyhotovit zprávu o jejím obdržení a pokud nebyla zohledněna, musel se to odesilatel dozvědět. OREDO také muselo vyhotovit propagační materiál k novému integrovanému tarifu IREDO.

Celkem asi pět set připomínek k novým jízdním řádům se sešlo na stole pracovníků firmy OREDO.
„Za Českou Třebovou jsme podali připomínky 15. ledna, dodnes nám ovšem nepřišla žádná odpověď. Je to nepřijatelný způsob komunikace, jen ze zákulisních informací jsem se třeba dozvěděl, že asi polovina našich připomínek nebude akceptována," sdělil tehdy starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
„Všechny připomínky opravdu budeme řešit a většina jich bude zohledněna, především ty, které se týkají opožďování spojů. Některé připomínky jsou ovšem nerealizovatelné," vysvětlil tehdejší jednatel firmy OREDO Vladimír Záleský.

DUBEN. První dubnový den došlo k velkým změnám kritizovaných jízdních řádů. Zlepšit se měla především návaznost některých spojů, připomínky směřovaly také k opožďování autobusů na některých linkách. Mnoho spojů se od 1. dubna zrušilo, šlo o autobusy, které jezdily prázdné.
„I po změnách jízdních řádů zůstal počet ujetých kilometrů výrazně vyšší než před optimalizací. V roce 2011 ujely autobusy v kraji 14,4 milionu kilometrů, nyní to i po změnách bude zhruba 18 milionů kilometrů, přičemž na dopravní obslužnost dáváme stále stejně velkou částku. Nyní jsme vyhodnotili spoje, které se neuchytily a nebyly lidmi využívány. Celkový počet spojů se tak snížil z 5500 na asi 5280 spojů," uvedl tehdejší náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý.

ČERVEN. Dochází k dalším změnám jízdních řádů. Tentokrát už ale nejsou nijak radikální. „Změny v jízdních řádech jsou, ale ty zjevné nedostatky už byly odstraněny. Ale netroufnu si říci, zda už jsou ty změny definitivní. Stále se zapracovávají připomínky občanů, kterých je ovšem stále méně," nechal se slyšet Radko Martínek.

ZÁŘÍ. Firma OREDO prochází auditem, některé odborníky zaráží výše mezd ve společnosti, která organizuje veřejnou dopravu v kraji. Z účetní závěrky za rok 2011 vyplývá, že OREDO mělo 16 zaměstnanců a náklady na ně dosáhly za rok celkem 9,278 milionu korun.
V průměru to tedy dělá zhruba 48 300 korun na jednoho zaměstnance na měsíc. To se zdá hodně i některým odborníkům v oblasti dopravy.
„Taková částka mi připadá hodně vysoká. U nás v podniku se platy na podobných pozicích pohybují klidně i kolem 25 tisíc korun," podotkl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

LISTOPAD. Ředitel společnosti OREDO Vladimír Záleský ve své funkci skončil. Rozhodla o tom mimořádná valná hromada, důvodem prý bylo manažerské selhání.
„Nebyli jsme spokojeni s jeho prací nejenom v souvislosti s novými jízdními řády, ale řadu pochybení jsme našli i v hospodaření společnosti," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Řízením společnosti byl pověřen Jiří Král, který doposud působil jako jednatel firmy OREDO za Pardubický kraj.