Seriál Legendární české značkySeriál Legendární české značkyZdroj: Deník

Přečtěte si, které produkty z Čech, Moravy a Slezska dělají dobré jméno nejen svému regionu, ale mnohdy také proslavily Českou republiku v zahraničí. Zde jsou jednotlivé díly seriálu Legendární české značky.

Jindřichohradecká likérka Fruko je druhým největším výrobcem tuzemáku v republice. Počátky výroby tohoto pití tam sahají do období po konci druhé světové války. „Původně se vyráběl z lihu, který vznikal destilací brambor, to už ale desítky let neplatí. V dnešní době se používá jen obilný líh nebo melasový líh z cukrové řepy. Všichni výrobci používají téměř stejnou recepturu, která se liší pouze některými ingrediencemi. Základ je ale líh, rumové aroma, cukr, kulér, vanilka a následně se to všechno smíchá dohromady,“ popisuje složení ředitel likérky Josef Nejedlý.

Dodává, že Fruko kromě klasiky vyrábí i vylepšený tuzemák s názvem Bum Pražské gardy, který likérka nechává přibližně měsíc uležet.

Nápoj původně nosil označení rum, později tuzemský rum. Výrobci ho ale museli přejmenovat kvůli nařízení Evropské unie, které říká, že se rumem může nazývat pouze destilát vyráběný z cukrové třtiny. Výjimku v tomto ohledu Česká republika nedostala a od roku 2003 se proto používá pouze označení tuzemák.

Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz v současné době mění vlastníka. Likérka bude patřit české firmě:

Likérka Fruko- Schulz bude po letech opět v českém vlastnictví.
Prodej jindřichohradeckého Fruka je téměř hotový. Likérku kupuje firma z Prahy

Pravý rum měli v oblibě námořníci a to je důvod, proč lahve s tuzemákem už desítky let zdobí v podstatě původní etiketa s plachetnicí. „I když už možná vypadá zastarale, budeme ji v nezměněné podobě držet dále. My jsme jako Fruta České Budějovice a následně Fruko-Schulz byli vůbec první, kteří plachetnici na etiketu použili,“ vysvětluje ředitel jindřichohradecké likérky, pro kterou je tuzemák dlouhodobě nejprodávanější lihovina.

Fruko ji dodává do většiny obchodních sítí. „Těžko byste v Česku hledali potravinářský obchod, který by neměl tuzemák, ať už je od nás, nebo od konkurence, a troufám si říct, že je to základní potravina, stejně jako máslo, mléko, rohlíky,“ dodává s nadsázkou Nejedlý.

Bez tuzemáku si Češi například jen těžko dokážou představit například vánoční cukroví. „I abstinenti používají rum, protože například dobrá bábovka se bez něj neobejde. Je to navíc celoroční pití. Popíjí se v zimě na horách v grogu a v létě zase s ledem a kolou. Mají ho v oblibě hlavně mladí, protože je výrazně levnější než whisky,“ připomíná šéf hradecké likérky.

Frukoil je jedinou benzinkou v České republice, kde lze vedle pohonných hmot tankovat také tuzemský rum:

Lihoviny jindřichohradecké firmy Fruko-Schulz jsou držitelem řady medailí z barmanských soutěží u nás i zahraničí. Nejrůznější ocenění získaly likéry i vodky. Tuzemák je stále jedna z neoblíbenějších lihovin.
Konzumenti v Hradci natankovali 115 tisíc litrů tuzemáku. Rekord ale nepokořili

Cena litru tuzemáku od letošního ledna kvůli zvýšení spotřební daně poskočila až o 20 korun. „Stát sice zdražil tvrdý alkohol, ale nezdražil pivo a neprošlo ani zavedení sazby daně na tichá vína. Jde přitom pořád o úplně stejný alkohol. Je jedno, jestli se opijete z rumu, nebo z vína. Je to nekoncepční, neférové a narušuje to celou stabilitu našeho byznysu,“ stěžuje si Nejedlý. Přirovnává to k situaci, kdy by se danila hladká mouka a hrubá ne.

Do nádrže benzin, do lahve rum

V roce 2022 prodalo jindřichohradecké Fruko-Schulz 3 miliony a 300 tisíc lahví tuzemáku. V roce 2023 to ale bylo zhruba o půl milionu méně. Někteří odběratelé se totiž k likérce otočili zády kvůli ruským akcionářům. Naopak na čerpací stanici, kde Fruko čepuje do lahví stáčený rum, prodeje výrazně stouply.

Právě čerpací stanice je originálním nápadem, kterým je firma výjimečná. „Před patnácti lety jsme se rozhodli, že tady postavíme benzinku. Měli jsme ale jen tříproduktový totem. Věděli jsme, že budeme prodávat benzin a naftu a třetí okénko by tak zůstalo prázdné. Z legrace jsem nadhodil, že tam budeme prodávat čepovaný rum. Začínali jsme se sudy a dnes už máme zavedené potrubí přímo z tanku z likérky o patro výš, odkud samospádem teče na benzínku stáčený tuzemský rum z výroby,“ popisuje ředitel Fruka.

Zatímco chuť na tuzemák neutuchá, o české pralinky plněné rumovou trestí přestal být zájem:

Rumové pralinky brzy zmizí z obchodů. V Zoře Olomouc končí jejich výroba
O Rumové pralinky není v Česku zájem. Jejich výroba brzy skončí

Milovníkům tuzemáku bude určitě vonět i šampon s rumovým aroma nebo krém na ruce s vůní rumu, které jsou na benzínce k dostání samostatně i v dárkovém balení s malou lahví lihoviny. Fruko zároveň vyrábí na přání i velké dárkové lahve tuzemáku s vybranou fotkou na etiketě i textem.

Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz je druhým největším výrobcem tuzemáku v Česku.Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz je druhým největším výrobcem tuzemáku v Česku.Zdroj: Deník/Jana Urbanová

Likérka Fruko-Schulz v současné době mění vlastníka. Firma z 90 procent patřila ruské skupině Ladoga. Ruští akcionáři ale v uplynulých týdnech své podíly prodali. Nově tak má hradeckou likérku vlastnit firma z Prahy a podnik bude opět kompletně v českých rukách. Jméno nového většinového majitele ale Fruko zatím nezveřejnilo, protože zatím nejsou vyřízené všechny náležitosti. Prodej má být kompletně hotový během března.