Jednoduchý recept na pečenou řepu:

| Video: Youtube

Tato obyčejná zelenina se řadí mezi funkční potraviny s obrovskými přínosy pro zdraví. Tak o červené řepě hovoří odborný článek, publikovaný před třemi lety na stránkách Food Science & Nutrition (česky Potravinářství a výživa). Řepné hlízy, zabarvující po rozříznutí okamžitě vše kolem sebe do červené barvy, mají spoustu skvělých vlastností.

Bohatý zdroj antioxidantů

Autoři odborného článku zdůrazňují, že červená řepa obsahuje antioxidanty, působící proti volným radikálům, které poškozují naše buňky. Další složky červené řepy mají protinádorové účinky, podílejí se na snižování krevního tlaku, krevních tuků, cukru v krvi, přispívají ke zlepšování výkonu při cvičení a mají vliv i na poznávací funkce mozku.

Ačkoli ne všechny účinné látky a jejich aktivity byly podle Food Science & Nutrition ověřeny klinickými studiemi, stojí červená řepa jako levná přírodní potravina určitě za pozornost.

Perfektní přírodní barvivo

Červená řepa má vysokou nutriční hodnotu, a díky velkému obsahu vody (kolem 90 procent) zároveň jen velmi málo kalorií. Jak uvádí Národní zdravotnický informační portál, tato zelenina je bohatá na minerály, zejména na vápník, fosfor, draslík, hořčík a železo, ale i na vitaminy skupiny B, vitamin C a kyselinu listovou.

Intenzivní červené barvivo betanin, které řepa obsahuje, se používá i jako barvivo v potravinářském průmyslu. Za své sladkokyselé aroma vděčí červená řepa různým organickým kyselinám.

Z červené řepy se dá fermentací vyrobit také kvas:

Výborná prevence rakoviny střeva

To, že se červená řepa používala jako lidový lék již ve starověku, připomíná Veronika Hanzlíková, která vystudovala výživu, biochemii a technologii výroby potravin. Kromě jiného vydala Veronika Hanzlíková i knihu Příběhy českých superpotravin. Mezi našimi superpotravinami nesmí podle ní červená řepa chybět. Kdysi se ale jedly hojně i listy, stejně jako podzemní bulvy.

„Uvádí se, že vysoký obsah betakyanu a dalších antioxidantů a protizánětlivých látek pomáhá snížit riziko některých druhů rakoviny, například tlustého střeva, kde působí prospěšně i obsažená vláknina,“ říká Veronika Hanzlíková.

close Veronika Hanzlíková vystudovala výživu, biochemii a technologii výroby potravin. info Zdroj: Se svolením Veroniky Hanzlíkové zoom_in Veronika Hanzlíková vystudovala výživu, biochemii a technologii výroby potravin.

Co slibuje červená řepa

Odbornice na výživu vyzdvihuje i některé další prospěšné působení červené řepy na naše zdraví:

  • Snižuje v krvi hladinu homocysteinu, který vyvolává zánět a podílí se na zhoršování srdečně cévních onemocnění.
  • Konzumace červené řepy, včetně šťávy z ní a listů, napomáhá lepšímu průtoku krve v mozku.
  • Pravidelné pití řepné šťávy může pomoci snížit krevní tlak.
  • Napomáhá lepšímu vyprazdňování, působí proti zácpě.
  • Čistí a detoxikuje žaludek, střeva, podporuje tvorbu žluči i vylučování solí z těla, působí močopudně.
  • Díky antioxidantům, jako jsou lutein a další látky, chrání oči před makulární degenerací a před šedým zákalem.

Nahrává se anketa ...

Kdy si dát na červenou řepu pozor

Červenou řepu mohou hojně konzumovat zdraví jedinci, ale někteří nemocní lidé si na ni musejí dávat pozor. Jak upozorňuje profesorka Jana Dostálová ve svém článku pro web Společnost pro výživu, červená řepa obsahuje vysoké množství kyseliny šťavelové, která nepříznivě ovlivňuje metabolismus vápníku. Soli z červené řepy, takzvané šťavelany, jsou základem jednoho typu močových a ledvinových kamenů. Nepříznivě na ledviny působí i v řepě přítomné puriny.

Jak doplňuje Veronika Hanzlíková, opatrněji by s červenou řepou měli nakládat také diabetici kvůli relativně vysokému obsahu sacharidů.

Jak si vyrobit řepnou šťávu

V knize Příběhy českých superpotravin dopořučuje Veronika Hanzlíková připravit si řepnou šťávu. „Největší užitek z ní budete mít, když řepu nastrouháte a šťávu z ní vymačkáte přes hustou gázu,“ radí odbornice na výživu. Šťávu si nachystejte vždy čerstvou. Pijte ji nechlazenou, dokonce až mírně ohřátou.

Pokud chcete vyčistit játra nebo s nimi máte problém, přidejte do řepné šťávy ještě trochu šťávy citronové. Podle doporučení, která se uvádějí na průmyslově vyráběných šťávách z červené řepy, by jí měl člověk jednou až dvakrát denně konzumovat asi 50 mililitrů.

Co jíst a pít, abyste se cítili dobře a podpořili své zdraví? Tomuto tématu se věnujeme pravidelně. Přečtěte si další články níže: