Brambory mají opravdu řadu zdravotních výhod, kvůli kterým by měly být stálicí našeho jídelníčku. Na začátek jsme vybrali pět nejdůležitějších.

Brambory jsou dobrým zdrojem vlákniny

Jedna středně velká bílá brambora včetně slupky obsahuje více než 5 gramů vlákniny. Možná to nevypadá jako nic moc, ale představuje to asi šestinu denního doporučeného příjmu, který je průměrně 30 gramů na dospělou osobu.

Křupavé pečené brambory:

Zdroj: Youtube

Jak uvádí web Everydayhealth.com, vláknina přispívá k udržení zdravého trávicího systému, k pravidelné stolici, regulované hladině cukru v krvi a zvýšené sytosti. Pokud k přípravě bramborového jídla použijete škrabku na zeleninu, částečně se o tyto výhody ochudíte – asi polovina vlákniny v bramborách je totiž v jejich slupce.

Dodávají nám nestravitelný škrob

Brambory obsahují amylózu, rezistentní škrob , který odolává rozkladu trávením, a proto působí jako nerozpustná vláknina a prebiotikum. To znamená, že slouží jako potrava pro dobré bakterie ve střevech a pomáhá posouvat odpadní látky z trávení trávicím traktem směrem k vyloučení.

Dobrým prostředkem proti nadměrnému zadržování vody v těle je březový čaj, který má příznivé diuretické účinky
Jak zahájit hubnutí? Začněte léčivým čajem na odvodnění a detoxikaci

Rezistentní škroby ve studii Nutrition & Diabetes z června 2019 také prokázaly, že snižují reakci na krevní cukr a zlepšují inzulínovou rezistenci a citlivost, zejména u pacientů s cukrovkou. Tyto účinky mohou napomáhat snižovat riziko rakoviny tlustého střeva a tvorby žlučových kamenů, i snížit hladinu cholesterolu.

Brambory jsou velmi univerzální potravina. Dají se použít jako příloha, na chlebíčky ve formě salátu a dokonce k plnění croissantů.Brambory jsou velmi univerzální potravina. Dají se použít jako příloha, na chlebíčky ve formě salátu a dokonce k plnění croissantůZdroj: Deník/Zdena Lacková

Obsahují spoustu vitamínu C

Vitamin C je antioxidant, který zabraňuje nemocem a podporuje imunitní systém, chrání buňky před poškozením, podporuje syntézu kolagenu v tkáních a snižuje zánět. A brambory jsou jeho výborným zdrojem. Podle Národního zdravotnického informačního portálu byly brambory pro vysoký obsahu vitaminu C dříve nazývány „citrony severu“.


Nahrává se anketa ...

Jsou bohaté na draslík

Draslík je nejhojnějším minerálem brambor a jeho přínosy jsou rozmanité. Draslík je důležitým prvkem v nervovém systému pro udržení hladin buněčných tekutin – podílí se také na kontrole krevního tlaku a může snížit riziko mrtvice, což ukazuje výzkum, publikovaný v Journal of Food Science.

Pečené brambory trochu jinak:

Jedna střední brambora obsahuje 867 miligramů draslíku, neboli asi 25 až 30 procent denní doporučené hodnoty pro dospělé. Draslík obsažený v bramborách pomáhá udržovat činnost srdce a svalů a podporuje správnou hydrataci.

Mohou přispět ke snížení hmotnosti

Samozřejmě teď není řeč o smažených hranolkách, mastných bramborácích nebo máslem hojně přelitých bramborách. Do redukční diety patří vhodně připravené vařené či pečené brambory. Jedna malá studie publikovaná v prosinci 2022 v Journal of Medicinal Food zjistila, že účastníci zaznamenali sníženou inzulínovou rezistenci a úbytek hmotnosti po osmi týdnech na dietě bohaté na brambory.

Cukr je pro nás nejen o svátcích úhlavním nepřítelem. Podle imunoložky neblaze ovlivňuje i náš imunitní systém
Nejhorší potravina pro imunitní systém? Během Vánoc ji někteří jedí na kila

Jiná studie zase ukázala, že lidé, kteří konzumovali stejné množství buď celých vařených brambor, bílé rýže nebo bílých těstovin penne ve třech po sobě jdoucích dnech v náhodném pořadí, uvedli, že se po konzumaci brambor cítí plnější, spokojenější a chtějí jíst méně ve srovnání s rýží nebo těstovinami. Protože brambory pomáhají zasytit více při stejném množství kalorií, mohou pomoci snížit celkový kalorický příjem a napomáhat hubnutí.

Fakta o bramborách

  • Brambory jsou ztluštělé oddenky víceleté hlíznaté rostliny z čeledi lilkovitých. Je to rostlina s hranatou rozvětvenou lodyhou, která dorůstá až do výšky jednoho metru.
  • Pravlastí brambor je Jižní Amerika, kde se na náhorních planinách Peru a Bolívie pěstovaly už před 8 000 až 5 000 lety. Do Evropy se brambory rozšířily v 16. století se zámořskými plavbami.
  • Brambory obsahují zhruba 80 % vody a 20 % pevných látek.
  • 20 deka pečených nebo vařených brambor má jen kolem 100 kalorií.
  • Každý Čech sní průměrně 65 kilo brambor za rok.
  • Dnes se brambory pěstují asi ve 125 zemích světa.
  • Největší bramboru na světě vypěstoval údajně v roce 2010 britský farmář. Vážila 3,8 kilogramu.

Brambory v domácnosti

Brambory nejsou výborné jen k jídlu, ale pomohou i s očistnými procesy. Pokud máte třeba ruce samou skvrnu od zpracování mrkve, dýně nebo červené řepy, promněte v rukou oloupanou bramboru. Nechtěnou barvu, která jinak hodně drží, z rukou snadno dostanete.

Kašel dokáže člověka potrápit, a to hlavně v noci, kdy nemocnému i jeho okolí brání v klidném spánku
Zatočte s kašlem. Poradíte si s ním pomocí účinných domácích sirupů a směsí

A vyčistit lze díky bramborám i zmatnělé stříbrné nádobí. Uvařte několik brambor, a zatímco ty si schováte na později, využijte vodu, která po nich zbyla v hrnci. Ponořte do ní na hodinu stříbrné nádobí, a pak ho opláchněte. Po zmatnění by nemělo být ani stopy.