Pokud někdo pravidelně konzumuje uzeniny, zásobuje tělo látkami, které v něm mohou spustit rakovinné bujení. Světová zdravotnická organizace zařadila už téměř před deseti lety uzeniny na seznam prokázaných karcinogenů, protože prokazatelně mohou způsobovat rakovinu trávicího traktu.

Jak uvádí web Vim Co Jim.cz, údajně už konzumace 50 gramů uzenin denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 18 procent.

Vím, co jím - šunka:

Zdroj: Youtube

Látky z uzenin poškozují naše buňky

Současný výzkum ukazuje, že v červeném mase a v uzeninách jsou určité chemikálie, jednak přidané, jednak se přirozeně se vyskytující, které způsobují, že tyto potraviny jsou karcinogenní, píše se na webu Cancer Council.com.au.

Cukr je pro nás nejen o svátcích úhlavním nepřítelem. Podle imunoložky neblaze ovlivňuje i náš imunitní systém
Nejhorší potravina pro imunitní systém? Během Vánoc ji někteří jedí na kila

Například, když se chemická látka z červeného masa - hemové železo - rozloží ve střevě, vytvoří se takzvané nitrosaminy. A bylo zjištěno, že ty pak poškozují buňky, které vystýlají střevo, což může vést k rakovině střev. Nitrosaminy se tvoří i při trávení uzenin. Navíc dusitany a dusičnany používané ke konzervaci uzenin tyto látky také produkují. Střeva jsou tedy opět ohrožena rakovinou.

Nastane spousta ozdravujících změn

Nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.Nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.Zdroj: se svolením Zdravestravovani.czStojí zato uzeniny z jídelníčku vyřadit, a co se pak stane s naším tělem? Zeptali jsme se odbornice na výživu.

„Konzumujeme-li uzeniny opravdu jen příležitostně a v malém množství, tak naše jinak zdravá životospráva není nijak ohrožena. Patříme-li ale do skupiny náruživých konzumentů uzenin, po jejich vyřazení z jídelníčku se můžeme těšit na výrazné ozdravení organismu,“ říká nutriční specialistka Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

 

Zpevníme kosti, nehty a zuby

Zejména v šunkách jsou podle odbornice obsaženy fosforečnany. Jejich úlohou je zlepšit vázání vody v mase pro šťavnatost, a zajistit, aby obsažená voda nekondenzovala. Vysoký příjem fosforečnanů ovšem může způsobovat ztrátu vápníku z organismu.


Nahrává se anketa ...

Odbourání pojídání většího množství šunky, a tím i nadměrného příjmu fosforu a jeho sloučenin, by se mělo projevit v pevných neroztřepených nehtech, zpevněné kostí, takže nebudeme náchylní ke zlomeninám, a navíc prospějeme zubům.

Zbavíme se odulosti i zavodnění

Mnoho uzenin je konzervováno solí. Příkladem mohou být sušené šunky, jako jsou pršut, proscuitto či jamón, kde obsah soli může být až okolo 5 g na 100 g výrobku, což je v podstatě doporučené denní množství soli. I do dalších uzenin jako salámy či klobásy se při výrobě používá velké množství soli a mnohdy i s přidaným dusitanem sodným. Tento konzervant ošetřuje mikrobiální nezávadnost a zabraňuje šednutí uzenin.

Luštěniny by našem jídelníčku neměly chybět. Proč? Přečtěte si náš rozhovor s profesorkou Janou Dostálovou
Češi by měli jíst víc luštěnin. Nadýmavé účinky lze omezit, ujišťuje expertka

„Vysoké množství sodíku způsobuje zadržování tekutin v organismu. Buňky, které se snaží sodík naředit, umí zvětšit svůj objem až 20krát, a proto může při vysoké konzumaci soli dojít k odulosti a zavodnění. Zadržování vody v těle komplikuje i spalování energie,“ doplňuje Kateřina Šimková.

Odlehčíme střevům

Rychlé soli dusitanů jsou rizikové během tepelného zpracování. Právě teplo mění dusitany na silně karcinogenní látky tzv. nitrosaminy, které jsou jedním z původců rakoviny střev. „Nejen dusitany jsou problémem, ale také tuk, který tvoří nezanedbatelnou část uzenin. Reakce organismu na tuk spočívá ve vyplavování vyššího množství žluči. Ta obsahuje vlastní žlučové kyseliny, které se v trávicím traktu transformují na karcinogenní látky,“ říká Kateřina Šimková.

Pokud je strava navíc chudá na vlákninu, zbytky potravy přetrvávají v tlustém střevě delší dobu, karcinogeny v ní obsažené tak působí déle na střevní sliznici, a tím ji i více poškozují. Vyloučením potravin na nitrosaminy významně snížíme riziko rakoviny tlustého střeva a prospějeme střevní mikroflóře.

Bez přetíženého trávení

Každé jídlo je organismem tráveno jinak dlouhou dobu v závislosti na svém složení a způsobu jeho kuchyňské úpravy. Zatímco vařenou rybu, vařené kuřecí maso a polévky trávíme 1 až 2 hodiny, tak na tučné sýry a vařené hovězí maso a salát budeme potřebovat 3 až 4 hodiny a luštěniny žaludek zpracuje za 4 až 5 hodin.

Cukr a sůl by měly být konzumovány s mírou v doporučených dávkách
Cukr versus sůl: Co vaše zdraví ohrožuje víc? Smrtelná dávka není až tak vysoká

„S natrávením uzenin a tučných mas, jako jsou bůček či pečená kachna, se žaludek popasuje zhruba za 6 hodin. Podobnou a delší dobu věnuje tělo zpracování jídel z fast foodu, protože se jedná o tučná jídla připravená nejčastěji smažením, což je asi ta nejzáludnější kombinace. Čím stravitelnější stravu připravenou šetrnějším způsobem budeme jíst, tím se budeme cítit lépe,“ doporučuje nutriční specialistka.

Budeme snáz hubnout

Ozdravením jídelníčku si také otevřeme cestu ke štíhlejší postavě. Jeden gram tuku znamená v kalorickém příjmu 38 kilojoulů, zatímco stejné množství bílkovin představuje jen 17 kilojoulů. Tím, že odstraníme ze své stravy tučné uzeniny, významně snížíme energetický příjem,“ uzavírá Kateřina Šimková. Tuky v uzeninách navíc obsahují spoustu nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Takže i ta se může po vyřazení uzenin snižovat.

Uzeniny jsou stejně nebezpečné jako kouření

V roce 2015 Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC), což je skupina odborníků, kteří přezkoumávají a podávají zprávy o výzkumných důkazech, klasifikovala zpracované maso, tedy uzeniny jako „určitou“ příčinu rakoviny. Zařadila uzeniny jako karcinogen skupiny 1 – do stejné skupiny, která zahrnuje kouření a alkohol. Červené maso je podle odborníků „pravděpodobnou“ příčinou rakoviny, neboli karcinogenem skupiny 2a – což je stejná skupina, kam patří třeba práce na noční směny.