Co začalo 5. listopadu loňského roku jako banální nehoda, otřáslo nakonec  životy mnoha lidí.

Ráno před půl sedmou na výpadovce na Hradec Králové za obchodním domem Globus v Pardubicích narazil pětapadesátiletý lékař Jiří Bačkovský se svou octavií  do tahače s návěsem, který stál již za krajnicí vozovky.

Co přesně vedlo ke kolizi, se už ale nikdy nezjistí. Jiří Bačkovský, jenž z vozidla vystoupil, byl za několik minut sražen autem, které řídila třiašedesátiletá Zdeňka Husáková, a na místě zemřel.

Dvě nehody

Okolnosti nehody rozplétal včera pardubický okresní soud.
Celý sled událostí začal už první nehodou. Jiří Bačkovský podle všeho lehce naboural těsně před odbočením na nadjezd u Doubravic odstavený kamion. Jeho řidiči po nehodě stačil říci, že je to jeho vina, a nehodu telefonicky oznámil policistům.

Deset minut po této kolizi však ve chvíli, kdy zřejmě vyndával z kufru svého vozidla reflexní vestu, ho na jeho vlastní vozidlo přirazil jiný automobil. Zranění, která utrpěl, nebyla slučitelná se životem. Ve voze přitom seděla jeho žena a další dva rodinní příslušníci.

Obžalovaná Zdeňka Husáková opakovaně vyjádřila lítost nad způsobenou nehodou. Řízení se podle vlastních slov plně věnovala, ale nezareagovala správně na vzniklou situaci. Vozidlo, za kterým jela, prý uhnulo před nabouraným autem Jiřího Bačkovského na poslední chvíli.

Podle státního zástupce  Zdeňka Husáková nedodržela zásady bezpečné jízdy pro nastalou povětrnostní situaci.  Bylo šero, pršelo a byl hustý provoz. Žena zřejmě přehlédla i výstražná světla odstaveného osobního automobilu.

Vojáci převážející techniku, kteří nehodu zahlédli a vzápětí poskytovali na místě první pomoc, však vypovídají, že výstražná světla v době před nárazem rozsvěcovala i jiná vozidla. O tom, že se na silnici něco stalo, tedy věděli.

Rozsudek? V úterý

Sama řidička svou vinu na celé nehodě doznává. Verdikt, který soud musí vynést, ale musí zohlednit i okolnosti, které se na tragických následcích také podepsaly.

Mezi jednotlivými střety totiž uplynulo asi deset minut. V tomto čase stále zůstávali tři lidé v nabouraném osobním vozidle, což je proti všem zásadám bezpečnosti v takovém případě.
Místo nehody rovněž nebylo pro účastníky silničního provozu zřetelně označeno a deset minut po nehodě stále ještě neměl řidič havarovaného vozidla na sobě oblečenou ani reflexní vestu. Navíc stál na nejhorším možném místě – přímo za vozidlem.

„Podle mého názoru, kdyby řidička dodržela všechna pravidla bezpečnosti provozu, mohla nehodě zabránit. Proto navrhuji za usmrcení z nedbalosti nepodmíněný trest v dolní hranici trestní sazby ve věznici s dohledem a dále zákaz činnosti v trvání šesti let. Rovněž bych uložil obžalované náhradu škody pozůstalým," uvedl státní zástupce Luděk Bažant.
Rozsudek v tomto po všech stránkách smutném případu vynese pardubický okresní soud v úterý 5. března.