Na novinku v podobě možnosti usednout za volant osobního vozu zcela legálně dříve než v plnoletosti se v České republice čeká několik let. Zatímco v západní Evropě se jedná o zcela běžnou věc, v tuzemsku se teprve změna připravuje. Po vášnivých debatách se nakonec podařilo najít shodu na tom, kdy by sedmnáctiletí žadatelé o řidičské oprávnění skládali závěrečné zkoušky.

Nakonec „zvítězil“ model od západních sousedů. Ten umožňuje získat řidičské oprávnění po dovršení zmíněného věku. Řídit však čerství šoféři sami nemohou. Do plnoletosti na ně musí dohlížet zkušený mentor. V Rakousku je to trochu jinak. Sedmnáctiletí jsou žáky autoškoly a zároveň mohou řídit pod dohledem mentora, kterým je většinou rodič. Závěrečné zkoušky skládají až v 18 letech a poté mohou jezdit už sami.

Mladá dívka za volantem - Ilustrační foto
Za volant v sedmnácti, řidičák na zkoušku. Mladé šoféry čekají změny

„V německém modelu má dotyčný řidičské oprávnění, už autoškolu absolvoval a v provozu se pohybuje na svoji odpovědnost, a navíc má k tomu ještě zkušeného mentora. V rakouském modelu vystupuje rodič v pozici defakto učitele autoškoly, je v mnohem aktivnější pozici. V této variantě je navíc potřeba, aby rodič vedl knihu jízd. Je tak i náročnější z administrativního hlediska,“ vysvětluje ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Stanislav Dvořák.

Původně někteří odborníci i Asociace autoškol České republiky zastávali postoj zavedení modelu po vzoru Rakouska. Argumentovali především možnými špatnými návyky od zkušených řidičů a možností vše včas podchytit.

Nakonec se ale s německou verzí smířili. „Pro nás všechny je nyní důležité než jaký model, ať hlavně je. Zda zvolíme rakouskou či německou verzi, v tuto chvíli není tak podstatné. Jednou jej budeme hodnotit, ale hlavně ať je,“ říká předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Mladá řidička v autoškole. Ilustrační foto.
Další změny v autoškole: Počet testovacích otázek se znovu rozšíří

Odborník na bezpečnost v dopravě a zároveň předseda Platformy Vize 0 Roman Budský je přesvědčen o tom, že vhodnější by bylo rovnou zavést rakouský model. Podle něj by totiž dával možnost lidem, kteří se rozhodnou získat řidičské oprávnění v pozdějším věku, tedy ne hned na prahu plnoletosti, využít právě pomoci zkušeného mentora pro zdokonalení řízení.

Zároveň připomíná - bez ohledu na zvolený model - důležitost výchovy řidičů už v autoškole a nutnost zpřísnit zkoušky. „Minimálně by se měly konat v okresním městě. Nikoliv v menších obcích po naučené trase, jak se, bohužel, často stává,“ myslí si Budský.

Odvoz z hospody? Ne

Umožnit řídit osobní auto sedmnáctiletým pojali s nadšením někteří tatínkové. Na sociálních sítí psali, že budou mít například zajištěn odvoz z chalupy, budou smět při práci popíjet pivo a dostanou se domů.

Takové nadšení ovšem brzdí ministerstvo dopravy. I mentor bude muset splňovat určité nároky. „Mimo jiné nesmí být pod vlivem alkoholu,“ zdůrazňuje Dvořák. Další podmínkou je trestní bezúhonnost, také musí být držitelem řidičského oprávnění nejméně po dobu 10 let, musí být bez záznamu bodů v době zahájení a po celou dobu činnosti mentora.