Podle průzkumu pomocí aplikace Instant Research od agentury Ipsos pro společnost GLS z října letošního roku plánuje letos více než třetina Čechů utratit za vánoční dárky mezi dvěma a půl a pěti tisíci korunami. Čtvrtina potom počítá s útratou mezi pěti a osmi tisícovkami, každý osmý Čech za dárky nechá dokonce více než deset tisíc korun.

Dva z pěti obyvatel Česka nakupují dárky v listopadu, průběžně během roku pořizuje vánoční dárky zhruba každý pátý. Stejný podíl Čechů nechává také nákupy na období dvou týdnů dní před Vánoci, a to přesto, že dopravci i letos upozorňují, aby nenechávali nákup dárků na poslední chvíli.

Utrácení před Vánoci

Že je hlavní sezóna utrácení v plném proudu, potvrzují i data největší české banky. Oproti loňskému roku utrácejí Češi více, Česká spořitelna hlásí meziroční nárůst počtu i objemu transakcí kartou. „Předpokládáme, že i v prosinci v řádu jednotek procent vzroste meziročně jak objem, tak počet kartových transakcí,“ predikuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Oproti loňsku utrácejí Češi více za léky a drogerii či potraviny, naopak méně kupují hry a hračky.

Nákupní chování Čechů se změnilo. Více čtěte v textu: 

Vánoční nákupy
Barbie, kosmetika i chytré hodinky. Vánoční dárky mají zachránit letošní tržby

Češi také nakupují čím dál častěji na e-shopech. Před pěti lety tvořily nákupy v online prostoru sedm procent objemu kartových transakcí klientů České spořitelny, letos na podzim to bylo už třináct procent.

V některých segmentech jsou nákupy výrazně sezónní a období před koncem roku je pro obchodníky klíčové. „Například nákupy knih v listopadu a prosinci představují cca 35 procent z celoročních útrat za knihy během celého roku. V případě elektroniky je podíl za listopad a prosinec 26 procent, oblečení 23 procent, u léků nebo nábytku 21 procent a u potravin 20 procent,“ říká Navrátil.

Za nákupy k sousedům

V posledních dvou letech výrazně roste počet lidí, kteří nakupují v sousedních státech, i množství peněz, které tam utratí. Aktuálně tvoří platby provedené kartou v sousedních zemích zhruba tři procenta kartových transakcí, na ostatní země světa připadají další čtyři procenta plateb kartou.

Nákupy v e-shop s sebou přinášejí rizika:

Podvodné e-shopy přitom využívají nejen totožný vzhled, jakým disponují ty legitimní, ale také oficiální loga společností nebo i stejný název internetové domény
Češi hazardují s penězi. Lákavá nabídka na internetu může přijít pěkně draho

Nejvýraznější nárůst ze sousedních zemí zaznamenala Česká spořitelna v Polsku, kde se počet transakcí platební kartou mezi listopadem 2021 a 2022 vyšplhal na trojnásobek. Polsko také teď vede žebříček nejoblíbenějších zahraničních nákupních destinací před Německem.

Jednotlivé země mají svá specifika z hlediska segmentů, ve kterých Češi nakupují nejčastěji. „V Polsku letos na podzim Češi nejvíce utráceli za restaurace, oblečení a obuv a pohonné hmoty. V Německu naopak Češi nejvíce nakupovali elektroniku,“ upřesňuje Navrátil.