Experti chtějí pro řízení provozu vlaků využít satelitní systém EGNOS, který se často používá k řízení letového provozu nad evropským kontinentem. Tím by zvýšili bezpečnost a pohodlí cestujících v Evropské unii.

Bezpečně určit polohu

„Naším cílem je bezpečně a co nejlevněji určit polohu vlaků a tuto informaci dál využívat pro jejich zabezpečení a řízení. V praxi to mimo jiné znamená nahradit nebo doplnit takzvané fyzické balízy, tedy prvky umístěné v kolejišti, které slouží k určení polohy vlaků, levnějšími virtuálními balízami. Ty jsou uložené v počítači na vlaku a detekované pomocí satelitní navigace,“ uvedl děkan Fakulty elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice Zdeněk Němec.

Je nutné splnit velmi přísné požadavky na bezpečnost podle evropských norem.

„Očekáváme, že první výsledky projektu se prakticky uplatní na trati Pinerolo-Sangone poblíž italského Turína zřejmě v příštím roce,“ řekl Aleš Filip z Fakulty elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice. Výsledky a zkušenosti se využijí i pro plánování a realizaci podobných železničních systémů v České republice.

Využití satelitní navigace pro zabezpečení a řízení vlaků pomocí satelitů se vědci z pardubické univerzity věnují více než 20 let.

Chvaletická elektrárna.
Pardubičtí politici se dohadují kvůli výjimce pro chvaletickou elektrárnu