Lázeňské město, kterým denně projíždí až 75 kamionů za hodinu, to byl hlavní problém, který řešila s ministrem dopravy České republiky Pavlem Dobešem při jeho návštěvě Pardubického kraje starostka Květa Jeníčková.

Ministr nabídl tři postupné kroky

Ten Lázním Bohdaneč nabídl tři postupné kroky, které by měly dočasně situaci zlepšit – změnu značení na 68. kilometru dálnice D11, směrování tranzitní dopravy na úseky silnic, které budou do tří let dokončeny (D11 u Hradce Králové a čtyřpruh I/37 do Pardubic) a následně převedení nynější kritické silnice I/36 z I. do II. třídy a tím pádem do vlastnictví Pardubického kraje. V jeho kompetenci je na takové silnici jízdu kamionů striktně zakázat.

Pardubický kraj však trvale upozorňuje na značné podfinancování silničního hospodářství, které se pohybuje mezi 25 až 50 procenty možné reprodukce. „Pokud vláda nezmění politiku financování silnic II. a III. tříd, kraj nebude schopen přibírat další úseky a financovat je,“ poznamenal náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý a pokračoval: „Souhlasím, že takové řešení by bylo pro Lázně Bohdaneč a další postižené obce vhodné, protože na silnici I. třídy nyní nemůžete zakázat jízdu kamionů. Ale musíme k tomu slyšet i další podmínky financování.“

Na obchvat nejsou zatím prostředky

„Obchvat města Lázně Bohdaneč je sice zanesen ve všech strategických dokumentech, dokonce prochází i procesem hodnocení vlivu na životní prostředí, ale v současné době na něj nejsou vyčleněny žádné prostředky a zdá se, že jeho čas ještě nenastal,” shrnula mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová.