Pověstnou poslední kapkou se stal listopadový souhlas hradeckého městského zastupitelstva se změnou územního plánu, která má umožnit výstavbu obřích skladů oceli společnosti ThyssenKrupp Ferrosta v sousedství obytných domů Březhradě. Část obyvatel, kteří proti záměru investora dlouhodobě protestují, se obává další devastace zeleně i vodních zdrojů a zvýšení dopravní zátěže, hlučnosti a prašnosti v okolí.

„I kdyby tady nakonec nevznikly sklady, tak sem přijde někdo jiný a postaví v té lokalitě třeba ještě něco horšího a nic s tím neuděláme. Pokud se odtrhneme, budeme si o tom rozhodovat sami, protože to je v našem katastru,“ vysvětlila nám jeden z hlavních důvodů předsedkyně občanského sdružení Zdravý a bezpečný Březhrad Dana Pavlíčková.

Město nebylo posledním vývojem překvapeno. „S touto evantualitou jsme počítali hned od začátku, kdy se začal objevovat odpor části obyvatel Březhradu proti plánovanému pořízení změny územního plánu,“ uvedl mluvčí magistrátu Václav Svoboda. Dodal, že případným odtržením Březhradu by se pro město nemělo nic změnit. „Ani s Březhradem Hradec v současnosti nedosahuje hranice 100 tisíc obyvatel, aby dosáhl na vyšší příspěvky z rozpočtového určení daní. To znamená, že zhruba tisíc lidí, kteří v Březhradě bydlí, Hradec nespasí ani nezruinují,“ prohlásil.

Návrh přípravného výboru na uskutečnění referenda podpořilo 404 ze 760 oprávněných osob, tedy víc než padesát procent lidí. Obyvatelé Březhradu by měli v budoucím referendu odpovídat na otázku, zda souhlasí s oddělením od města Hradec Králové a vytvořením nové obce. V návrhu na konání referenda je zmínka o možném spojení s letošními volbami do Evropského parlamentu, což mluvčí magistrátu považuje za schůdný termín.

Dana Pavlíčková z občanského sdružení Zdravý a bezpečný Březhrad nám potvrdila, že organizátoři si jsou vědomi případných následků odtržení, například možné ztráty bezplatného spojení s Hradcem městskou hromadnou dopravou. „Zjišťovali jsme si kolik by nás co stálo a jaké výnosy z daní bychom měli. Jsme schopni dopravu smluvně zajistit, buď s dopravním podnikem nebo jiným dopravcem,“ sdělila Dana Pavlíčková.

Podle zákona o obcích musí osamostatňující se obec sousedit nejméně se dvěmi obcemi, nebo přesněji katastrálními územími. To Březhrad splňuje, stejně jako další požadavky. Pokud tedy obyvatelé v místním referendu rozhodnou o osamostatnění, nic by tomuto kroku nemělo bránit v cestě. Konečné slovo však má krajský úřad. (čer)